Ben 6 mnd. van huis geweest. Voor zo ver mij bekend, heeft het water in de leidingen stilgestaan. Is er kans op besmetting van bacterieen?

Hoe lang mag water stilstaan in leidingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
16.9K

Antwoorden (6)

Ja, kraanwater is niet steriel, als het 6 maand stilstaat zullen er meer micro-organismen inzitten.

Toegevoegd na 43 seconden:
Gewoon de kranen een tijdje open laten staan, dan heb je weer "vers" water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als er water in de leidingen blijft zitten loop je kans op samonella bacterie, dus is het verstanig je leidingen goed door te laten lopen.
met heet water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Salmonella zit ik kip.
Je bedoelt legionella. Foutje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe wil je een koudwater leiding spoelen met heet water ?
Alle kranen open zetten en de leidingen spoelen, dat is voldoende.
het water mag nooit lang stilstaan in leidingen zeker niet de leidingen van koper, het water ...
de kans op salmonella bacterieen is erg aanwezig..
laat vooral je leidingen goed en lang doorlopen,..
zijn ze erg aangetast raadpleeg je bouwvereniging en laat desnoods de leidingen vervangen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Salmonella zit in kip.
Je bedoelt legionella Foutje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja die bedoelde ik..kon er even niet op komen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)
Het zijn allebei slechte ella's...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies ..lol
Zou de kranen in het hele huis open zetten koud zowel warm.omdat bij stilstaand water in de leidingen de legionella bacterie kan vormen.ook je toilet even door trekken.De legionella is alleen gevaarlijk bij het vernevelen van het water.bv douchen of planten sproeien, veel mensen hebben z,n planten spuit om het blad te bevochtigen als dat water er te lang inzit kan ook daar de legionella in groeien en bij inademing van de nevel de ziekte veroorzaken.

Toegevoegd na 9 minuten:
De samonella is een bacterie op eten en komt vaak voor bij dieren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grootste risico van -met name warm - stilstaand water is legionella. Maar er zijn natuurlijk meer micro-organismen die in het stilstaande water kunnen ontstaan en meer of minder schade kunnen aanrichten als je ze binnen krijgt.

Met een modern huis met normale leidingen echter, volstaat het om je kranen een minuut of 5 tot maximaal 15-20 minuten te laten doorlopen. (Dat laatste eigenlijk alleen bij vermoeden van besmetting of mensen met verzwakte weerstand). Dan kun je het gerust weer drinken. Wel doorspoelen met goed heet water ; boven de 60 graden.

(Water dat niet warmer is geweest van pakweg een graad of 20 levert eigenlijk geen gevaar op).

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry ; zit al tikkend te verbeteren zonder het hele stuk door te kijken : boven de zestig graden moet zijn : liefst 55-60 graden of daarboven. Maar nogmaals : alleen bij een reeel vermoeden van besmetting of verzwakte weerstand. Anders is een paar minuten doorspoelen met heet water ruim voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle water 30 minuten laten doorspoelen. De eerste dagen het water koken en laten afkoelen wat u gaat gebruiken voor het spoelen van voedsel zoals sla. Koffiezet en waterkoker zijn zo-wie-zo veilig omdat die boven de 60°C opwarmen. Zeker ook geen gevaar voor alle voedsel vat gekookt wordt zoals aardappels, soepen, enz.