Wat zijn de mogelijkheden en wat is toegestaan in een woonwijk m.b.t kippen houden?

Onze buurman heeft kippen. Geen idee welke soort en hoeveel, maar dat ze schreeuwen kunnen (dit kun je geen kakelen of tokken meer noemen) is duidelijk. Ze beginnen regelmatig tussen half 6 en 7 's ochtends, soms eerder, ook in het weekend. En soms gaat het wel een half uur tot een uur aan 1 stuk door, ook overdag. We hebben er echt overlast van. Worden veel te vroeg wakker, zelfs met de ramen dicht kan ik soms de tv amper horen en word gewoon stapelgek van dat gegil. Heb zelf een hond en altijd dieren gehad, ben een dierenvriend en echt geen zeurpiet maar dit is te gek. Helaas is het alles behalve een sympathieke vent, groet niet eens terug als je hem tegenkomt op straat dus weinig behoefte om hem te confronteren met dit probleem. Wat is toegestaan en wat kan ik nu het beste doen? Naarmate het voorjaar vordert en het eerder licht word, zie ik het alleen maar erger worden....

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zijn het de kippen die kakelen, of is het de haan die kraait?
Ik heb hier ook kippen en een haan, maken ook weleens lawaai, maar wordt je niet wakker van.
Als je wakker bent dan hoor je ze wel. Feit dat je niet met de buurman overweg kunt zorgt er ook voor dat de kippen je storen. Dan zul je je sneller ergeren dan als het een aardige buurman is
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hij heeft gelukkig geen haan. Alleen kippen en die hoor je toch echt. Ben niet de enige die er last van heeft (en wakker van word).
Heb niks tegen de buurman hoor.. gewoon ook niks mee ;)
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Gillende kippen? Nooit van gehoord.
Doen ze dat al sinds het begin? Je schrijft dat hij die kippen nu ongeveer een jaar heeft...of is dat iets van de laatste tijd? Misschien dat ze gewend zijn vrij te lopen en er is nu in bepaalde delen van het land (of het hele land) ophok plicht. Mogelijk dat ze daar niet tegen kunnen. Of een roofdier dat ze lastig valt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja dit is geen gewoon tokken of kakelen meer hoor, wat een herrie maken ze...
ze doen het vanaf het begin ja, alleen van de winter minder last van gehad en eerlijk gezegd stel ik het steeds uit er wat mee te doen omdat ik niet hou van zeiken en hoopte dat het wel zou veranderen of dat we eraan zouden wennen.
Overdag lopen ze in zijn tuin rond geloof ik.. hij heeft een hok en ik heb het idee dat ze daar 's nachts in gaan, maar dan horen we ze 's ochtends ook, volgens mij zitten ze dan namelijk in het hok..

Antwoorden (1)

Hoe lang houdt hij al kippen? Als jij er al 15 jaar naast woont, dan kun je dat zien als een vorm van gedogen.

Je moet even in de APV (algemene plaatselijk verordering) kijken van je gemeente. Daarin staat tussen welke tijdstippen het stil moet zijn. Meestal tussen 7u en 22u. Maar stap 2 is lastiger. Je kunt de gemeente vragen om te handhaven. Je kunt zelf je buurman aansprakelijk stellen voor gederfd woongenot.

Stap 1 zou toch echt zijn.. Even bij hem aanbellen en vragen of er iets gedaan kan worden. Of ze tot 8u smorgens misschien binnen ergens op stok kunnen oid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Nee hij woont er zelf pas 2 jaar denk ik, en zal de kippen een klein jaar (of korter) hebben denk ik.
Nou misschien toch maar even bij hem aan de deur gaan dan....
TurfGraver
7 jaar geleden
Yep. Persoonlijk werkt vaak beste.
Manier van communiceren is wel belangrijk ;)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Snap ik, maar het feit dat meneer zelf geen enkele reactie geeft maar stug doorloopt/fietst/rijdt als wij hem groeten (niet eenmalig, maar gewoon altijd al sinds hij er woont) werkt ook niet uitnodigend het gesprek aan te gaan ;)
TurfGraver
7 jaar geleden
Je hoeft ook geen vrienden te worden ;)
Maar voor toon van aanspreken zijn meeste mensen wel gevoelig.
Dus "Hey jij, moet je eens luisteren.." of "Hallo buurman, ik heb een probleem.." kan het verschil betekenen tussen of hij meedenkt of zijn schouders ophaalt. Succes!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kippen veroorzaken veel ziektes. Stank en herrie en fijn stof . 3 of vier leuk meer is absurd in een woon wijk . Direct een brief naar de gemeente of bij een huurhuis de verhuurder .
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik hem zelf ga aanspreken turfgraver, dan was ook mijn bedoeling dat zo voorzichtig en vriendelijk mogelijk te doen ;) Kapperkort, we hadden dus idd ook al een rat hier lopen... komt waars op het kippenvoer af wat door de tuin gestrooit word. We wonen in een kleine stad met veel natuur, dus ongedierte heb je hier sws wel, en een veldmuisje hier of daar zijn we niet vreemd van, maar ratten vind ik een ander verhaal....