Moet je nieuwe leren schoenen poetsen voor het eerste gebruik?

Ik heb lichtbruine leren schoenen gekocht (van Bommel). Moet ik deze poetsen om vlekken te voorkomen, of zijn ze al bewerkt met een vlekwerend middel?

13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Poetsen doe je vooral om het leer te onderhouden zodat het soepel blijft. Ik doe het voor de zekerheid dus altijd wel met nieuwe schoenen, vorige week nog met mijn nieuwe Blundstones. Ongeveer het andere uiterste, vergeleken met van Bommels. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
even gezocht, maar ook mooie en stoere schoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Paulus811: en ze lopen nog heerlijk ook!
@Khepput: precies, gewoon met ouderwetse schoensmeer.
paulus811
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (5)

nee dat hoeft niet, meestal worden ze in de fabriek al met een of ander goedje ingesmeerd om vlekken te voorkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal zeggen; even inspuiten met een impregneerspray voor schoenen.
Doe dat wel buiten met de deur dicht! Anders ruik je het drie dagen later nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Dat spul heb ik, maar ik dacht dat het alleen voor suede was. Ik heb glad bruin leer, maar ik ga de bus eens goed lezen. Thanks +
In princiepe hoeft het niet, zit er al een laagje op.
Maar voor het 100% zeker te weten is het nooit verkeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schoenen in de was zetten als ze nieuw zijn is nooit verkeert ,het hoeft niet het mag wel.
Als je ze regel matig in het vet zet word het leer lekker soepel.
Vooral eerst laten drogen.
Hoop dat je wat hebt aan dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inspuiten als bescherming tegen regen. Mochten de schoenen droog aanvoelen met wax, zonder kleurstof insmeren. NB gebruik altijd de juiste kleur schoensmeer!