Ik heb een kamerplant Pachira gekocht. Hoe kan het dat zo'n mooie plant nog geen 20 euro kost ?

Pachira's worden meestal met een gevlochten steel verkocht. Het van kleins af laten groeien en vlechten van de steel moet jaren van intensive zorg hebben gekost. Dat kost geld. Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
9.1K

Antwoorden (3)

het is een plant waarschijnlijk niet oorspronkelijk hier groeit, maar een eind verderop. Hij kan zo goedkoop zijn omdat hij gevlochten is door kinderen. Die kosten weinig geld, waardoor het product ook goedkoper word.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dergelijke plant groeit vrij snel en hoeft maar één keer gevlochten en vastgezet te worden als de scheuten nog jong zijn en een bepaalde lengte hebben bereikt. Je hebt ze dan ook al voor een euro of drie. Een oudere plant die vaker gevlochten wordt, zal wat duurder wezen. Daar heb jij er zo te zien eentje van. Een manshoge plant kan al snel de 2, 300 euro belopen afhankelijk van de soort. (Ficussen zijn bijvoorbeeld wat goedkoper dan pachira's en laten zich ook goed vlechten).

Een plant in een grote kas neemt zo weinig plek in, dat het feit dat zo'n plant er een jaar of twee staat hem niet extreem duur maakt ; het gaat tenslotte om HEEL veel planten tegelijk. Wel is het een bijzonder milieuvervuilende want totaal niet levensnoodzakelijke industrie, hoewel weer niet zo belabberd als de snijbloementeelt - die relatief duurder zijn door het veel hogere gebruik van bestrijdingsmiddelen en de arbeidsintensiviteit. Maar voor die vervuiling betaal je niet ; alleen voor wat de plant gegeten en gedronken heeft, de prijs van het stekkie en een winstmarge.

(In tegenstelling tot de antwoorden boven mij kan ik je in zoverre geruststellen dat dit soort planten gewoon in Nederland of althans in de buurt wordt gekweekt. Het is geen slaven- of kinderarbeid.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wel is het een bijzonder milieuvervuilende want totaal niet levensnoodzakelijke industrie" Ook vanwege bestrijdingsmiddelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, voornamelijk vanwege het verwarmen van de kassen. Dat kost nogal een plukkie gas.
Ze worden ingevoerd uit landen waar ze zonder kas kunnen groeien en waar het arbeidsloon zeer laag is.
Hierna worden ze in ons land doorgekweekt tot een verkoopbare plant.
Ook zit er maar 6 % B.T.W. op, dat scheelt ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een minnetje?