Hoe houden jullie je huis opgeruimd? het 'slibt' bij mij telkens weer 'dicht'. Hebben jullie tips?

Soms geneer ik me er zelfs voor.
Het is nu zo erg dat ik sommige delen in huis vrijwel; niet kan gebruiken. het is niet echt 'vies', ik heb 1x p/w huishoudelijke hulp. M'n huis is wel te vol nu ik al langer met chronische ziekte-beperkingen heb te maken, en maar een uur achter elkaar kan uitzoeken en/of op-ruimen. ik heb er last van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.stofzuigerzen.nl/rondleiding
Site vol leuke/handige tips
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank Nelly, staan handige tips op!

Het beste antwoord

Een opgeruimd huis, zonder overbodige spullen geeft lucht.
Een huis wat je niet kunt gebruiken door de spullen maakt moe.

Het is heel moeilijk en wellicht moet je hulp vragen, maar begin bij het begin. Verdeel je kamers in 4 delen en pak in een weekend, of wanneer je hulp kunt krijgen een deel aan. Verdeel de spullen in weg=weg, kringloop en houden. Gelijk wegdoen, wegbrengen, opbergen.

Houd daarna het kleuterschool principe aan: elke 'hoek' heeft een functie, dus de poppen in de poppenhoek etc. Hiermee bedoel ik dan: keukenspullen in de keuken, boeken in de boekenkast etc.

Als je mensen in je omgeving hebt die je willen helpen grijp het dan met twee handen aan. Samen is het leuker en makkelijker. Misschien heeft je huishoudelijke hulp ook wel een idee hoe je dit samen met haar kunt aanpakken?

Als je er klaar mee bent, geloof me, je krijgt een veel prettiger leven in een rustige omgeving. Die rust slaat door in je welzijn.
Heeeeel veel succes!!!

Toegevoegd na 1 minuut:
En daarna koop je alleen maar spullen die vervangen, dus iets nieuws erin, het oude er uit.
Denk ook na als je iets koopt: heb je het nodig? vind je het echt mooi? wat als je het niet koopt? Heb je al niet zoiets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! eea wordt steeds duidelijker.
heb ook te maken met ingrijpende veranderingen na altijd zelfstandig en nu omgaan met beperkingen etc.

Andere antwoorden (5)

Minder spullen kopen en als je eens iets nieuws koopt, dan gelijk iets ouds wegdoen. Zo hou je een goed overzicht en een opgeruimd huis. We hebben allemaal wel spullen in huis, die we niet (meer) gebruiken. Je kunt er een gewoonte van maken om iedere week iets van die dingen weg te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt mensen iets uit je spullen die jij niet meer wilt hebben uit laten zoeken wat zij nog kunnen gebruiken. En wellicht steken ze handen gelijk even de handen uit de mouwen om je te helpen opruimen.
Verder gewoon aan familie en/of vrienden vragen of ze je willen helpen. En misschien kun je de huishoudelijke hulp eens een keer extra laten komen om je te helpen met uitzoeken.
Je zou ook het maatschappelijk werk in je woonplaats kunnen inschakelen.
Misschien zijn er ook instellingen in je omgeving die wat spullen kunnen gebruiken? Informeer daar ook eens naar. Dat je hen ermee kunt helpen is misschien ook een extra motivatie om wat spullen weg te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je houd je huis al opgeruimd,als je alles wat je pakt,gelijk weer op de oude plek terug zet,als je daar vast mee begint,heb je al een hoop gewonnen.
En eens in een week een stofzuiger er door,en je huis is weer spik en span.
Suc6
burgos
12 jaar geleden
Je kunt eens bij de gemeente of de lokale GGD informeren of er gespecialiseerde thuiszorg (heet nu anders maar ze zullen weten wat je bedoelt) is bij jou in de stad/regio.
Zo ja, dan kan de huisarts je verwijzen naar de GGD, die dan kan bekijken of die hulp voor jou geschikt is.
Ik heb zulke hulp en ik heb zo langzamerhand m'n huis weer terug.
Let op: zulke hulp staat los van huishoudelijke hulp, het gaat meer om structureren, de bestaande ruimte 'terugveroveren', ordenen en ruimen. Plekken die vrijkomen, kan de 'reguliere' hulp dan ook schoonhouden, terwijl dat niet zal lukken als het volgegroeid is.
Als je meer wilt weten, stuur me maar een berichtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die pb volgt, ga nu eerst een paar dagen naar groot stokkert: reuma uitgedaagd!
Iedere dag een uur is 7 uur in de week. Als je dit een paar weken volhoudt ben je al een heel eind op weg. Begin met hetgene wat je het meest stoort, bijv. een deel van de kamer. Ik neem aan dat je daar het meest bent. Zo werk je van deel naar deel. Blijf in hetzelfde deel aan het werk, laat je niet afleiden door andere zaken die je ziet. Richt je alleen op waar je mee bezig bent. Je zult zien dat je na een week al heel wat gedaan hebt. Succes.

En kijk eens naar Mijn huis in puin. Daar zal je wellicht ook tips krijgen.