Zijn er nadelige effecten, als je de afwas niet afdroogt, maar aan de lucht laat drogen?

Mijn vriend zegt dat het niet goed is, om de afwas te laten drogen, i.p.v. af te drogen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, goed heet aanspoelen laten drogen prima hygiënisch , evt de glazen wel even mooi op poetsen . , niks met die stink droog doek .
Ritsuka
11 jaar geleden
doe ik ook vaak, lekker makkelijk. kan volgens mij prima zolang je maar goed naspoelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een nadelig effect is dat je afwas strepen vertoont. Voor wie er op let, he. Ik bedoel, als ik bij iemand ga eten let ik niet op strepen op de borden. (Maar ik proef wel afwasmiddel aan wijn en ik zie wel lipstick op een koffiekop...........)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klein scheutje spoelglans in het afwaswater en alles droogt mooi op :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan droogt hij het toch af? ;-)

Het beste antwoord

Er zijn mensen die vinden dat je een restant afwasmiddel naar binnen krijgt als de gewassen vaat aan de lucht gedroogd wordt. Daar ben ik het niet mee eens, want als dit schadelijk zou zijn mochten de fabrikanten dat toch nooit verkopen. Maar er zijn er die alles eerst nog met heet water naspoelen, en dán mag je het wel te drogen zetten. Alleen voor bestek is het niet zo mooi, omdat het dan doffe vlekken krijgt.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De vaat kan vlekkerig opdrogen. Dat kan er, zeker bij glazen, onsmakelijk uitzien.
bamibal
11 jaar geleden
Het ligt eraan hoeveel "spul" er nog in het aanhangende water zit opgelost.

Als je de vaat zo uit het sop haalt en laat drogen, zit er nog wat zeep aan de vaat. Wanneer het water verdampt, blijft een beetje zeep achter. Die kan een zichtbaar laagje op je vaat geven, en je kunt het zelfs proeven als je daarna je spullen weer gebruikt.

Je zult de vaat dus op z'n minst moeten afspoelen om te zorgen dat er geen zeepresten achterblijven.

Maar in water zit altijd een beetje kalk. Hoe harder het water in de omgeving waar jij woont, hoe meer kalk. Wanneer het water verdampt, blijft de kalk zichtbaar achter. Dat kan verder totaal geen kwaad, het is geheel onschuldig, maar afhankelijk van waar het om gaat (bord, schaaltje, glas, ovenschaal) kunnen die kalkplekken lelijk zijn. Ook kan het op den duur steeds moeilijker worden die kalkplekken te verwijderen.

Of dit erg is? Dat hangt ervan af in welke mate het jou stoort.

11 jaar geleden
Nee alleen mast voordelen! Ik doe het zelf altijd. En in Frankrijk vinden ze het juist een onhygiënische gedachte dat mensen met 1 handdoek allerlei spullen afdrogen. Daar is het juist heel normaal om alles op droogten te laten drogen. Die reden van onhygiënisch ivm handdoek, daar vind ik eigenlijk ook wel wat inzitten eigenlijk. Want in de vaatwasser droogt het eigenlijk ook aan de gewone lucht (welliswaar hete lucht, maar toch).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het verschil met een vaatwasser is dat die spoelt met schoon water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo is de theedoek onhygienisch, het vaatwerk is toch schoon? Het gaat pas fout met pannen.
bamibal
11 jaar geleden
@Pelle: Hoezo? Die pannen was je toch ook eerst af? @L1986: De vaat afdrogen met een (gebruikte) handdoek is inderdaad onhygiënisch. Daarom gebruiken we theedoeken voor de vaat. En als je bij iedere afwas een schone pakt, is dat niet onhygiënischer dan laten drogen. Maar wel mooier, en sneller droog/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat vind ik ook en daar ben i het ook mee eens (hoewel ik dus toch af en toe de afwas laat drogen uit gemakzucht). Maar ik weet dat ze dat in die landen dus juist uit hygiënisch oogpunt doen (niet afdrogen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pannen waarin je hebt gebakken (koekepannen, vleespannen) krijg je vaak niet zo schoon dat je schone witte theedoek ook wit blijft bamibal.
Een jaar of 30 geleden was er zelfs afwasmiddel in de handel dat je niet hoefde af te drogen. Ik werkte op een kantoor,waar veel koffie voor klanten werd geschonken. Een koffiezetapparaat was er toen nog niet. Dus was het echte koffie. De "baas"van het kantoor wilde geen afwasmachine. Hij vond dat je vooral aan glaswerk altijd kon zien dat er strepen op zaten. Dus alles werd met de hand door de "butler"afgewassen. Het werd in grote afdruip rekken gezet.
Zag er altijd keurig schoon zonder strepen uit.