Mag de woningstichting mijn huurhuis slopen? Of mag ik er blijven wonen zo lang ik wil?

Ik woon sinds 1 augustus 2011 in een huurwoning. Nu blijkt dat er sinds 2007 al plannen bestaan voor de herstructurering van de wijk. Onder deze herstructurering valt ook het slopen en opnieuw bouwen van huizen.

Hier is mij nooit wat over verteld en in mijn huurcontract is hier ook niks over te vinden.

Wat kan ik doen? Wat zijn mijn rechten en wat zijn de plichten van de woningstichting?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor sloopplannen moet goedkeuring worden gegeven door de gemeente- (of stadsdeel)raad. Je zou even na moeten gaan wanneer dat officiële besluit voor jouw complex precies is genomen. Als dat vóór 1 augustus 2011 is gebeurd, had de corporatie je vooraf moeten informeren. De extra kosten voor verhuizing en voor het opknappen van je woning, zijn natuurlijk weggegooid geld als je daarover niet bent geïnformeerd. Vraag eens bij het Juridisch Loket of de Woonbond of je, naast de verhuiskostenvergoeding, die extra kosten kunt terugvorderen. Ook zou ik, in jouw geval, zeker de kwestie per e-mail bij de leden van de Raadscommissie Wonen (of misschien heeft dat Stedelijke Vernieuwing of Volkshuisvesting) aankaarten. Als het raadsbesluit ná 1 augustus 2011 is genomen, heb je -denk ik- weinig mogelijkheden om, naast de bestaande regeling, een extra schade- of onkostenvergoeding te eisen. Maar netjes is het zeker niet dat de woningcorporatie je niet vooraf over de plannen heeft geïnformeerd. Let op! Ga nooit verhuizen voordat de corporatie zwart op wit met een toezegging is gekomen om het bedrag van 5000 euro uit te keren. Anders val je niet onder de regeling en krijg je geen cent...

wees blij als je huis op de nominatie voor sloop staat krijg je vrij snel een woning toegewezen en vaak ook nog eens verhuiskosten en dat loopt snel op mijn zus kreeg 3000 gulden, toen nog dus dat tikt lekker aan ze wilde al lang verhuizen maar is daar lekker blijven wonen net zolang totdat ze bericht kreeg en de centjes ;) maar je ontkomt niet aan sloop zeker niet als het om een wijk, dus meerdere huizen gaat.

De woningcorporatie zal je een gelijkwaardige woning aan moeten bieden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100