Mag de woningstichting mijn huurhuis slopen? Of mag ik er blijven wonen zo lang ik wil?

Ik woon sinds 1 augustus 2011 in een huurwoning. Nu blijkt dat er sinds 2007 al plannen bestaan voor de herstructurering van de wijk. Onder deze herstructurering valt ook het slopen en opnieuw bouwen van huizen.

Hier is mij nooit wat over verteld en in mijn huurcontract is hier ook niks over te vinden.

Wat kan ik doen? Wat zijn mijn rechten en wat zijn de plichten van de woningstichting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.5K

Het beste antwoord

Voor sloopplannen moet goedkeuring worden gegeven door de gemeente- (of stadsdeel)raad. Je zou even na moeten gaan wanneer dat officiële besluit voor jouw complex precies is genomen. Als dat vóór 1 augustus 2011 is gebeurd, had de corporatie je vooraf moeten informeren. De extra kosten voor verhuizing en voor het opknappen van je woning, zijn natuurlijk weggegooid geld als je daarover niet bent geïnformeerd. Vraag eens bij het Juridisch Loket of de Woonbond of je, naast de verhuiskostenvergoeding, die extra kosten kunt terugvorderen. Ook zou ik, in jouw geval, zeker de kwestie per e-mail bij de leden van de Raadscommissie Wonen (of misschien heeft dat Stedelijke Vernieuwing of Volkshuisvesting) aankaarten.

Als het raadsbesluit ná 1 augustus 2011 is genomen, heb je -denk ik- weinig mogelijkheden om, naast de bestaande regeling, een extra schade- of onkostenvergoeding te eisen. Maar netjes is het zeker niet dat de woningcorporatie je niet vooraf over de plannen heeft geïnformeerd.

Let op! Ga nooit verhuizen voordat de corporatie zwart op wit met een toezegging is gekomen om het bedrag van 5000 euro uit te keren. Anders val je niet onder de regeling en krijg je geen cent...
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt aantrekkelijker, maar toch. Goede tip ik ga er zeker voor zorgen dat ik het zwart op wit krijg. is de woningstichting verplicht mij een soortgelijke woning aan te bieden? (4 slaapkamers, 2e toilet enz? )
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, min of meer, maar daar kun je beter niet wachten. Zodra je zekerheid hebt gekregen over de ingangsdatum waarop die sloopvergoeding wordt uitgekeerd (en daarvoor geldt een regeling; die vergoeding start b.v. bij verhuizing vanaf 6 maanden vóór de sloopdatum) kun je het beste zelf actief rondkijken. Je krijgt dan voorrang bij het reageren op woningen die worden aangeboden. Als je op een (qua oppervlakte en inkomen) passende woning reageert, kom je dus automatisch bovenaan de lijst te staan. Als je zelf niets kan vinden, komt de corporatie met aanbiedingen. Dat zijn zeker niet de beste! Vaak mag je 2x weigeren en moet je de derde accepteren.
Pieter2011
12 jaar geleden
En kijk echt uit dat je niet te vroeg vertrekt, want anders kun je naar die 5000 euro fluiten... Overigens is gebruikelijk dat corporaties nieuwe huurders van (mogelijk) te slopen complexen niet alleen over de sloopplannen informeren, maar vaak ook nog een aanhangsel bij de huurovereenkomst laten tekenen waarin is vastgelegd dat "de huurder van de plannen op de hoogte was" toen hij de woning ging huren. Ze doen dat om latere claims te voorkomen.
Pieter2011
12 jaar geleden
O ja, opeens herinner ik me weer hoe het met die vergoeding zit. Die geldt vanaf de "peildatum sloop", zoals dat genoemd wordt. Ik dacht dat die peildatum ook door de gemeente moest worden vastgesteld. Als je vóór die datum gaat verhuizen, krijg je niets, vanaf die datum krijg je een vergoeding. Hier vind je wellicht meer info:
http://www.google.nl/#hl=nl&gs_nf=1&cp=28&gs_id=4o&xhr=t&q=sloopbesluit%2Bpeildatum+sloop&pf=p&sclient=psy-ab&pbx=1&oq=sloopbesluit%2Bpeildatum+sloop&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=8545611e50fbc85&biw=694&bih=432
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

wees blij als je huis op de nominatie voor sloop staat
krijg je vrij snel een woning toegewezen en vaak ook nog eens verhuiskosten en dat loopt snel op
mijn zus kreeg 3000 gulden, toen nog
dus dat tikt lekker aan
ze wilde al lang verhuizen maar is daar lekker blijven wonen net zolang totdat ze bericht kreeg en de centjes ;)

maar je ontkomt niet aan sloop zeker niet als het om een wijk, dus meerdere huizen gaat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb voor het huis een gigantische dierenweide, dus geen overburen en een prachtig uitzicht. "achter" het huis heb ik een groot plein en de achter buren wonen bijna 300 meter achter mij. Dus ik ben niet blij dat ik ergens ander heen moet. Ze kunnen mij nooit bieden wat ik nu heb. en ik schrik van de 3000 gulden, dat is nog geen 1500 euro terwijl ik veel meer heb uitgegeven aan de tuin/muren (verf) laminaat enz. enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niels1411: vraag eerst eens na bij je wbv wat de plannen zijn. Soms is het zo dat mensen die moeten verhuizen wegens sloop, na nieuwbouw op de oude plek als eerste mogen reageren op die woningen (en voorrang hebben). Wel zal de huur dan hoger zijn, omdat de woningen beter zijn.
Pieter2011
12 jaar geleden
Goed nieuws: die premie is inmiddels 5000 euro.
capthavoc
12 jaar geleden
wauw inflatie heeft wel toegeslagen de tijd van de gulden os ook al weer 10 jaar geleden en toen was er nog geen sprake van de euro dus zeg 15 jaar geleden
maar ja mijn zus woonde ook in een rijtjeshuis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pieter is die premie altijd hezelfde?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*hetzelfde
Pieter2011
12 jaar geleden
Ja, het bedrag is wettelijk vastgesteld. Ik zal nog even zoeken naar de officiële regeling.
Pieter2011
12 jaar geleden
Het is inmiddels zelfs ruim 5300 euro. Hier de regeling met een link naar de site van VROM: http://www.rendement.nl/mijn-rendement/nieuws/id1047-ruim--5000-vergoeding-bij-sloop-huurwoning.html
capthavoc
12 jaar geleden
je zou bijna hopen dat je eigen huis gesloopt zou worden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo mooi vind het allemaal niet. vind 5000 nog steeds weinig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is inderdaad niet veel, en ook niet waard.. als je zo mooi woont.. Snap niet waarom zo'n losstaand huis gesloopt moet worden..
Pieter2011
12 jaar geleden
@hiQer: Ik wel. Bij een oud huis is veel onderhoud nodig en de huren zijn meestal laag. Nieuwbouw brengt geld in het laatje. Flinke huurinkomsten en de eerste 20 jaar nauwelijks grote uitgaven, op wat schilderwerk na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een behoorlijke huurprijs in de maand ;)
De woningcorporatie zal je een gelijkwaardige woning aan moeten bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongetwijfeld, maar heb je ook een antwoord op mijn vraag?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, dat ze in gebreke zijn gebleven jou te informeren,wil niet zeggen dat ze daarom niet mogen slopen. Dus ja, dat mogen ze.