Is het nodig om een CV ketel te ventileren?

In ons nieuwe huis treffen we de CV ketel aan op zolder, verscholen achter een dicht gefoamde (geluiddichte) berging.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
7.6K

Antwoorden (2)

Als het een heel oude is wel. Maar de moderne cv ketel hebben hun eigen ventilatiesysteem en hoeven niet meer in een geventileerde ruimte te staan.
ronron1212
12 jaar geleden
Slechte zaak. Een CV ketel is een verbrandingstoestel en moet absoluut geventileerd worden en wel om twee redenen: Hij heeft zuurstof nodig om te kunnen branden. In een slecht geventileerde ruimte zou dus een zuurstof tekort kunnen onstaan waardoor de vlam uitgaat ( om maar iets te noemen). Veel belangrijker nog is het feit dat wanneer er een onzuivere verbranding plaats vindt een ophoping onstaat van koolmonoxide, een uiterst giftig gas. De ruimte waarin de ketel hangt heeft ook altijd een ventilatierooster in de deur, of is enkele centimeters "te kort" om zo te ventileren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is niet helemaal zeker, Loener zal eerst moeten melden om welk merk en type het hier gaat. nieuwere CV's halen de zuurstof voor de verbranding via een dubbelwandige pijp uit de buitenlucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie te regelmatig artikelen in de krant over koolmonoxide vergiftigingen om me af te vragen of het een moderne HR++ ketel is of niet. Voor het merendeel van de in Nederland hangende ketels gaat dit wel degelijk op.
Maar ja.....minnen is zo leuk he....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als een ketel door storing koolmonoxide gaat produceren is het juist een voordeel dat hij in een luchtdichte ruimte zit.
die artikelen die je in de krant lees gaan over het algemeen of de zogenaamde open toestellen. die met dat roostertje onder in de deur waar je het in je antwoord over heb. het juiste antwoord aan Loener kan je pas geven als we weten om welk merk en type cv het gaat.
ronron1212
12 jaar geleden
Nieuweketels hebben een gesloten circuit. Waar jij het over hebt zijn geisers. Wat jij afvraagt is niet van toepassing die ketels zijn gesloten en zuigen dus geen lucht uit de ruimte maar uit de pijp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heet modern, mijn VR combiketel, ruim 15 jaar oud, is ook een gesloten systeem.
ronron1212
12 jaar geleden
Mooi 15 jaar geleden