Kun je ook teveel koffiedik op de composthoop gooien?

Het is niet dat mijn composthoop uit koffiedik zal gaan bestaan, maar de dagelijkse hoeveelheid verbruikte koffiedik is zo verzameld en op de composthoop gegooid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
7.7K

Antwoorden (2)

Het ligt er natuurlijk aan hoe groot de composthoop is, maar koffiedras is fijn kort spul voor op de composthoop en het is na enkele maanden niet meer terug te vinden op de composthoop. Zet wel regelmatig de composthoop om en je hebt een uitstekende voedingsbodem voor in de tuin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koffieprut is een uitstekende bodemverbeteraar, voor zowel de korte als de langere termijn. Een kubieke meter koffieprut betekent ca. 440 kg organische stof voor uw (moes-)tuin. Dat is ca. 66%. Als het 15 - 20 cm diep in de aarde wordt verwerkt heeft het direct een wezenlijke toegevoegde waarde als plantvoeding. De prut bevat dermate hoeveelheden magnesium, fosfor, kalium en koper, dat er op een positief effect op de plantgroei mag worden gerekend. Het niveau van de mineralen mangaan, kalk (calcium), ijzer, zink en chloride is heel erg laag, soms niet aanwezig. Deze essentiële mineralen moeten dus van elders komen.
Dus u kunt niet teveel koffiedik op de composthoop gooien...

Toegevoegd na 5 minuten:
Verder nog dit:

· Koffieprut in de tuin strooien weert katten. Wel telkens vernieuwen.
· Koffieprut in de tuin strooien hindert slakken. Wel telkens vernieuwen.
· Koffieprut is goed voor rozen (die houden van stikstof en kalium) en zou ervoor zorgen dat deze minder last van belagers hebben
· Koffieprut is goed voor heideplanten
· Wormen houden van koffieprut.
· Koffieprut is ook goed voor de composthoop vanwege het hoge koolstofgehalte en de stikstof (C:N = 25:1)
· Gebruik koffieprut niet in potplanten, daarvoor is het iets te zout.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Plus, is koffieprut ook goed voor lavendel. Maakt het nog verschil welke soort koffie gebruikt wordt. (Ik bedoel dit echt serieus)
Z512099
10 jaar geleden
Koffieprut verbetert de bodemstructuur, helpt vocht vast te houden zodat in de zomer minder moet worden gegoten. Ook rond Lavendel mag je gerust koffiedras strooien, bij de research heb ik nergens onderscheid gevonden betreft welke soort koffie, dus 't maakt niet uit.