Hoe kan het dat een spiegel soms zwarte vlekken kan krijgen?

Ik zie dit het meeste bij de oudere spiegels.
Is dit te voorkomen en kun je het wegkrijgen?
(En, even voor de duidelijkheid, 't is niet dat ie schoongemaakt moet worden en die zwarte vlek ben ik niet.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
24.9K

Het beste antwoord

Volgens mij bestaan oudere spiegels uit (de achterkant) een metaal. (zilver geloof ik). Zilver reageert met vocht en zuurstof, en slaat zwart uit. Er is niets aan te doen helaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Barlotje.

Andere antwoorden (9)

ik denk gewoon dat de zwartevlekken beschadigingen zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het weer zit dan in je spiegel.
Daar is niets meer aan te doen
Oorzaak vocht .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap die min niet hoor want het is gewoon waar wat je zegt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijg je van mij weer een +.
zie bron
http://www.huishoudplaza.nl/hhp_article_show.asp?ArtID=1174&Art_Type=1&descr=Spiegel%20schoonmaken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat komt door vocht en noemen ze oxidatie.
Is bij mijn weten weinig aan te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat noemen ze het "weer"in je spiegel hebben.. vocht dat in je speigel trekt en dat komt vooral bij wat oudere spiegels veel voor.. voorkomen is lastig..enkel veel ventileren in de ruimte waar de spiegel hangt, kan helpen..
Ook de spiegel ruimte geven aan de achterkant zodat die als het ware kan ademen...
Plekken weghalen is niet mogelijk...ze hebben van H&G wel spiegelreiniger en dat helpt een beetje maar that's it helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, dank je wel voor je antwoord.
Dat zwart is zilveroxide. Het spiegelende laagje op de spiegel (dus aan de andere kant van het glas) is een heel dun laagje zilver. Zilver kan zwart worden, dat kan je ook zien op theelepeltjes en zo.
Theelepeltjes kan je poetsen, en dan wordt de oxidelaag er afgehaald. Maar je kunt die zwarte laag niet wegpoetsen van het spiegelzilver, omdat daar het glas voor zit.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat zilver niet kon oxideren?
itsme
14 jaar geleden
zeker wel, maar het gaat niet zo snel. Het zwart worden van zilveren bestek is echt oxidatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: Check deze link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_oxide
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord +1
Mensen spuit vaak met een spray op de spiegel, deze spray nevelt en kan dus ook achter de spiegel komen en kan de zilvergrijze laag aantasten waardoor er vlekken,roest, ontstaan.

Een badkamer heeft vaak condens en deze komt ook achter de spiegel als deze niet goed is afgewerkt en het vocht hierachter gaat niet zomaar weg.

Het ontstaat dus door vocht, ook ruimtes die niet of nauwelijks geventileerd kunnen worden.

Zie bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Lora, +1 voor je antwoord.
Zoals al eerder gezegd, deze oxydatieplekken zijn niet weg te krijgen. Maar, als je erg gehecht bent aan de spiegel, kun je 'm opnieuw laten verzilveren. Dan is ie weer als nieuw.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel Antwoordman voor je antwoord, +1
De zilverlaag achter op de spiegel is beschadigd, je kunt het misschien met een zilverstift bijwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het zal lukken, maar erg bedankt voor je antwoord, +1