Pissebedden kweken. Ik kweek sinds kort pissebedden (voor de kippen, zijn ze dol op) Wie heeft er goede tips?

Nu zitten er een 10 - tal (meer vond ik er niet in het Zuiden van Spanje, waar ik woon) in een bak van 40 x 40 x 40 cm met gladde wanden.

Eten : aardappel schijfjes , rotte blaadjes.

Sproeien : Sproei de aarde goed vochtig.

Ligging : Buiten momenteel (Min. 5 graden / Max. 20 graden)

Bak : 8 cm potaarde met platte stenen (als schuilplaats) met houtstukjes / rotte bladeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij moet dat goed gaan, succes!

Het beste antwoord

De temperatuur moet niet te warm en niet te koud. Vriezen is niet zo goed, -5 is wat aan de koude kant. Als het 20 graden is moet je zorgen dat de grond heel vochtig is en er genoeg beschuttig is. Want in de zomer zitten de beestjes verstopt onder koude (bak)stenen, maar nog liever in de vochtige aarde.

Ze eten inderdaad het liefst rotte blaadjes. Kadavers van kleine dieren en hun eigen uitwerpselen eten ze ook wel.

Vochtig en donkere plaats, onder stukjes boomschors is ook populair.

Hopelijk gaat de kweek lukken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet -5, minimaal 5 graden, staat er.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)

Andere antwoorden (1)

Ik heb een recept gevonden om pissebedden te kweken

Ik kweek ze in grote curverbakken van 40 x 40 x 30. Substraat waar ik ze op zet is een mengsel van cocospeat met dorre bladeren. Daar bovenop leg ik een paar stukken schors of turf en strooi hier weer wat bladeren overheen. Ik zet de bakken weg op een plaatst waar de temperatuur ongeveer 25 a 30 graden is. Met deze temperaturen voelen de pissebedden zich het beste thuis en vermeerderen ze zich het best.

Voedsel wat ik ze geef is zeer gevarieerd en doe dit 1 keer per week. Voorbeelden van voer zijn:
- 7 granenmeel - spirulinavlokken - schillen van banaan, niet teveel anders komt er veel mijt in de kweek - champignonschijfjes - visvlokken - bladeren van planten die ik in mijn terrarium heb staan.

De pissebedden eten ook van de gedroogde eiken en beukenbladeren. De bodem houd ik licht vochtig, niet te nat daar houden ze niet zo van. Na een paar maanden zul je zien dat de gehele bodem is vergeven van de pissebedden. Eens in de paar maanden maak ik een nieuwe box aan en ent die met een paar lepels grond uit de bestaande boxen die genoeg dieren bevatten om een succesvolle kweek te starten.

Toegevoegd na 32 seconden:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php?topic=9096.0