Waar kun je een brandblusser het beste ophangen in je huis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
7.2K

Het beste antwoord

Dit hangt helemaal af van welke type brand je wil bestrijden met de juiste type brandblusser. De brandblusser dient zich nooit achter een deur te bevinden en op minimaal een meter hoogte te zijn gemonteerd.
A Klasse brand: zijn veelal branden met vaste stoffen, die over het algemeen van organische aard zijn en waarbij de verbranding meestal gepaard gaat met de vorming
van gloeiresten, o.a. hout, papier, textiel etc.

B Klasse brand: zijn branden van ontvlambare vloeistoffen of vaste stoffen die vloeibaar
kunnen worden, o.a. benzine, alcoholen, diverse oplosmiddelen, plantaardige oliën en vetten.

C Klasse brand: zijn branden van gassen, hierbij kan men denken aan aardgas, propaan en Butaan.

D Klasse brand: zijn branden van metalen, o.a. natrium, aluminium en titanium.

Voor de keuken zou ik minimaal een blusdeken adviseren. Ook is er blusmateriaal voor vetbranden. En gebruik nooit een "natte blusser" bij een pan die vlam heeft gevat.

Eigenlijk is er dus geen éénduidig antwoord op je vraag te geven omdat er sprake kan zijn van verschillende branden en verschillende brandblusser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

op een voor iedereen toegankelijke centrale plaats in huis. dicht bij plekken waar de kans op brand het grootst is. bv bij de haard of keuken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou denken in de buurt van de keuken op een goed te bereiken en zichtbare plek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de keuken of bij de haard. maar wel uit het zicht want zo'n rood ding naast je haard ziet er niet uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het wilt plaatsen let dan op dit punten!

1: de plek waar je het brandblusser plaatst moet goed te zien zijn!
2: Het moet op een plek geplaatst worden dat iedereen het snel en makkelijk kan bereiken
3: en ik zou dit in de keuken plaatsen aangezien daar de meeste brand zou kunnen komen, maar als je dit toch in de keuken plaatst dan moet je wel letten dat de punten die ik noemde ook gaat nakomen zeg maar!

Toegevoegd na 1 dag:
En zorg je ook nog ervoor dat je meer veiligheidspullen koopt zoals bijvoorbeeld een blusdeken en een EHBO doosje?

Is mischien raar wat ik zeg maar veiligheid gaat bovenaan toch? :)