Er zitten minuscuul kleine vliegjes in één van mijn planten (grote palm). Hoe kan dit en waarom zijn ze er?

Als ik de plant water geef stijgen ze massaal op uit de pot.

's Avonds zit er altijd eentje vlak voor mijn neus te vliegen. Ze zijn moeilijk te pakken.

De vliegjes zijn grijs met lichtgrijze vleugeltjes, maar echt heel klein.

Het is irritant. Wat kan ik er aan doen?

Toegevoegd na 49 minuten:
Dank voor jullie antwoorden tot nu toe, maar ik weet vrijwel zeker dat het geen fruitvliegjes zijn, die zien er anders uit. Misschien idd bloemvliegjes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
8.5K

Antwoorden (4)

Ik denk dat het fruitvliegjes zijn. Die zitten bij veel fruit en vaak ook bij planten. Je kan er het volgende aan doen:
Zet een schaaltje met (witte wijn)azijn en wat vloeibaar afwasmiddel neer bij de fruitvliegjes. Ze gaan op de azijn af en als ze ervan drinken, zullen ze doodgaan door de zeep.

Maak een ‘fruitvliegval’: doe een beetje azijn, bier, siroop of een stukje banaan in een potje. Dek het potje af met papier of plastic en plak dit zo vast, dat het helemaal dicht zit. Prik vervolgens een heel klein gaatje in het papier of plastic, en zet het potje in de buurt van de fruitvliegjes. Ze zullen door het gaatje naar binnen kruipen, en zitten dan gevangen.

Gebruik de kruimeldief om zo veel mogelijk fruitvliegjes op te zuigen, en blaas ze vervolgens buiten weer uit de zak (want anders kruipen ze er binnen net zo vrolijk weer uit). Herhaal dit eventueel, totdat alle vliegjes verdwenen zijn.
Neem een vleesetende plant in huis.

Gebruik een vliegenlamp (ook handig tegen muggen en ander vliegend ongedierte).

Toegevoegd na 4 uur:
Ik weet dat mijn antwoord niet goed was, maar ik was de bron nog vergeten te melden. Ik zoek nog verder naar het goede antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je last van bloemvliegjes, die zijn er in veel soorten, waarvan sommige plantenwortels eten.
Zet de palm buiten met de pot geheel onder in een emmer water, de vliegen in de grond zullen verdrinken en de rest vliegt weg je tuin in.
Denk er wel om, je palm dan voorlopig geen water meer te geven, en laat hem een uurtje uitlekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fruitvliegjes denk ik koop een vliegen val en dan leg je die erbij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal wel de Varenrouwmug zijn. Deze planten zich voort in natte potgrond. Ze leggen eitjes waaruit larven komen die aan de wortels van de plant knagen.

Je kunt de plant een tijdje geen water meer geven. Ze zullen dan verdwijnen. Een plant mag best een tijdje droog staan. Hij maakt dan ook meer en nieuwe wortels aan.