Gaat een makelaar altijd mee naar een huis bezichtiging?

Want bij huurhuizen krijg je vaak zo gewoon de sleutel

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

De makelaar zal altijd meegaan. Hij of zij heeft wel de verantwoordelijkheid .

Toegevoegd na 49 seconden:
Een huur huis is leeg als je het bekijkt. Een koopwoning is niet leeg en meestal nog bewoond.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+PLus,
Als men een huis koopt via de makelaar, gaat de makelaar altijd mee bij de huisbezichtiging.
Wordt het huis verkocht zonder tussenkomst van de makelaar, dan is de bewoner (of ex bewoner) aanwezig. In een zeer zeldzaam geval als het huis al leeg is gaat er niemand mee, maar zoals ik zeg, dat is zeer zeldzaam. Ik zou een bezichtiger, zoals in het laatste voorbeeld, afraden het huis alleen te bezichtigen.
Nee, een makelaar gaat niet altijd mee. Je kunt een huis namelijk ook kopen zonder makelaar.

Wanneer je een huis koopt via een makelaar, zal hij de eerste keer zeker meegaan omdat de makelaar beschikt over de sleutel van het huis in verkoop.
Wanneer je later nogmaals wilt kijken omdat je je een beter oordeel wilt vormen, mag je ook rechtstreeks met de eigenaar afspreken voor een bezoek.

Bij koop via de makelaar zal deze wel op het tijdstip van beslissing aanwezig zijn om de nodige papieren te verwerken. Ook kan je via diezelfde makelaar een bouwtechnisch onderzoek laten verrichten. De makelaar heeft daarvoor de adressen.

Overigens heb je voor dat bouwtechnisch onderzoek geen makelaar nodig, ook dat kan je zelf regelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zonder makelaar doe je uiteraard rechtstreeks zaken met de eigenaar.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Ja dat kan maar je krijgt geen sleutel van het huis.
Ivana
9 jaar geleden
Dat was de vraag niet Ron
ronron1212
9 jaar geleden
let op de toevoeging
Want bij huurhuizen krijg je vaak zo gewoon de sleutel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana, bij een tweede bezoek om een beter oordeel te kunnen vormen, kan het zijn dat je dat zonder de makelaar doet, maar daar is een makelaar meestal niet blij mee.
Ivana
9 jaar geleden
Het gaat er niet om of de makelaar blij is, als de aspirant koper maar blij is. Daar gaat het toch om?
ronron1212
9 jaar geleden
De verkoper moet daar ook nog mee akkoord gaan dus zo makkelijk gaat dat niet.
Ivana
9 jaar geleden
De verkoper is overal voor in als de kans wordt vergroot dat zijn huis wordt verkocht. Vergis je niet, het is een kopersmarkt op dit moment.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De bezichtiging biedt een verkoop-makelaar gelegenheid om te achterhalen waarom de kandidaat-koper geïnteresseerd is in die woning en wat de aanvullende vragen zijn. Op grond van de informatie bepaalt de makelaar zijn strategie bij eventuele latere onderhandelingen. Als bij de (verkopende) makelaar bekend wordt dat er buiten hem om nog een oriëntatie bezoek geweest is, zal de makelaar dit zien als een motie van wantrouwen.
De kopende partij is namelijk in onderhandeling met de makelaar.
Het gaat nog steeds erg goed met de makelaardij, vergis je daar niet in.