Mag de VVE privégeld van je eisen als de gemeenschappelijke pot te weinig bevat?

De VVE bestaat uit slechts 2 eigenaren. De pot is nagenoeg leeg (paar honderd eur), omdat deze pas is opgestart. (Vraag me niet waarom, slapend?).
Nu wil de VVE beheerder onderhoud laten plegen aan de woning. Maar gezien het weinige dat in de kas/pot zit, wordt een eigen bijdrage van naar ratio ruim 2100 eur gevraagd voor het gedeeltelijk onderhoud van het pand.
Vraag: mag en kan dit zomaar? Is het verplicht mee te werken aan de bijdrage voor onderhoud of kun je gewoon weigeren?

3 jaar geleden
3.4K
ronron1212
3 jaar geleden
Jij bent een van de twee eigenaren van de vve dus wie zou er dan moeten betalen?
ronron1212
3 jaar geleden
Als de VVE slapend was sliep jij dus mee.
ronron1212
3 jaar geleden
Waarom hebben jullie beide geen jaarlijkse bijdrage afgesproken aan de hand van een onderhoudsplan voor de woning?
erotisi
3 jaar geleden
Elke VvE is vanaf 1 mei 2008 is verplicht om een reservefonds in stand te houden voor het plegen van onderhoud. Hoe groot dit reservefonds moest zijn stond echter nergens beschreven, wel werd door verschillende belangenorganisaties aanbevolen de jaarlijkse reservering te baseren op een meerjaren onderhoudsplan. Daarnaast is het bestuur van de VvE op grond van de modelreglementen verplicht de onderhoudsreserve op een aparte spaarrekening, op naam van de VvE te plaatsen. Wetswijzing 2016
Omdat in de praktijk bleek dat ongeveer de helft van de VvE's te weinig geld reserveert moet per 1 januari 2018 elke VvE jaarlijks een bedrag reserveren dat bestemd is voor groot onderhoud aan het gebouw. De grootte van deze reservering is of tenminste 0,5% van de herbouwwaarde van het gebouw, of gebaseerd op het meerjaren onderhoudsplan.
erotisi
3 jaar geleden
Bij achterstallig onderhoud kan de gemeente een machtiging vragen aan de kantonrechter om een VvE-vergadering bijeen te roepen. De gemeente kan in die vergadering voorstellen doen voor verbeteringen aan het onderhoud. Ook kan de gemeente via een aanschrijving een VvE verplichten om een onderhoudsplan op te stellen en uit te voeren. De eigenaren kunnen besluiten om geen geld in een reservefonds te storten. Dit kan alleen in 1 van deze situaties: 80% van de eigenaren gaat hiermee akkoord.
De individuele eigenaars moeten de kosten voor onderhoud dan direct beschikbaar hebben. Zij moeten onmiddellijk kunnen betalen wanneer onderhoud nodig is.
De bank heeft een bankgarantie afgegeven aan de VvE.
roelp
3 jaar geleden
Zit er pas in (paar maanden in de VVE). Hoe kan je dan verwachten dat er plotseling prive geld uit de zak van een van de nieuwe eigenaren moet komen?
ronron1212
3 jaar geleden
@roelp je makelaar had je beter moeten inlichten en jij had de informatie van de vve moeten lezen zoals jaarrekening en begroting en de aktes.

Antwoorden (1)

Een vereniging van eigenaars (VvE) is een rechtspersoon die de gemeenschappelijke belangen behartigt. Hieronder valt vooral het onderhoud van het gebouw. Welke zaken gemeenschappelijk zijn, dus door de VvE worden beheerd, staat in de splitsingsakte. Jullie zijn hier dus samen verantwoordelijk voor en als de kas een tekort vertoont, zal deze door beide eigenaars met een identiek bedrag moeten worden aangevuld.
Dit kun je dus niet weigeren.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Dit kun je wel weigeren - door tegen te stemmen op een vergadering van de VVE. Of dat verstandig is, is een andere vraag.
ronron1212
3 jaar geleden
@Tinus1969 in dit geval misschien maar bij een grotere VVE telt de meerderheid van stemmen.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 ben je nu aan het minnen op een goed antwoord?
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212, het antwoord is niet goed. Dit is een VVE van twee leden die allebei 50% stemrecht hebben. Als vraagsteller dus niet wil, kan hij in dit geval tegen stemmen en kan de VVE geen geld eisen - dat is anders bij een grotere VVE.
ronron1212
3 jaar geleden
De VVE zijn beide eigenaren dus de VVE eis niets de eigenaren hebben onderhoudsplicht
erotisi
3 jaar geleden
Voor elk besluit gelden weer andere stemverhoudingen in de VvE. Deze verhoudingen zijn voor elke VvE anders, maar ook per soort vergaderbesluit gelden andere stemverhoudingen. Welke stemverhouding van toepassing is op welke soort besluiten, kunt u vinden in de splitsingsakte. Voor bepaalde besluiten staat in de wet beschreven welke meerderheid dient te worden gehanteerd; dit is bijvoorbeeld het geval bij wijziging van de splitsingsakte. In grote lijnen zijn er drie verschillende stemverhoudingen te onderscheiden: Absolute meerderheid van stemmen
Gekwalificeerde meerderheid van stemmen
Unanimiteit van stemmen
https://www.nederlandvve.nl/vve-informatie/stemverhoudingen-in-de-vve/
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 lees dit ook even
https://www.eigenhuis.nl/vve/verplichtingen#/
SimonV
3 jaar geleden
Natuurlijk kun je theoretisch weigeren. Maar dat is vrij zinloos: het onderhoud zal gepleegd moeten worden, daar moet je aan meebetalen.
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212
'De VVE zijn beide eigenaren dus de VVE eis niets de eigenaren hebben onderhoudsplicht'
Juridisch kletskoek.
De VVE is de eigenaar; de VVE kent twee leden en die hebben beide stemrecht. De VVE heeft in algemene zin onderhoudsplicht maar de leden moeten overleggen en stemmen hoe die onderhoudsplicht wordt uitgewerkt.
'Slechte VVEs', waarbij leden weigeren te betalen, tegenstemmen bij renovatieplannen, en/of advocaten inschakelen - het gebeurt allemaal. Mss niet verstandig maar wel je goed recht omdat een VVE inderdaad niet zomaar geld mag eisen.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 het ligt toch wel iets anders een vve bestaat uit eigenaren met een appartementsrecht die hebben volgens dat appartementsrecht ook verplichtingen waaronder het onderhoudsfonds.
tinus1969
3 jaar geleden
@ronron1212, je gaat helemaal niet in op de toelichting bij d vraag. In dit geval zijn er slechts 2 eigenaren.
ronron1212
3 jaar geleden
@tinus1969 of het er nu twee zijn of 200 de onderhoudsreserve moet er tegenwoordig wettelijk zijn of een mjop waarop het onderhoud wordt onderbouwd anders 0,5 % van de herbouwwaarden.