Mag zachtboard nog?

Wij wonen in een huurwoning en overal op de woonkamer na hebben wij nog zachtboard, volgens de opzichter van de woning mag zachtboard nog.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
8.1K

Antwoorden (5)

Niet voor plafons dat is brandbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zachtboard is erg brandgevaarlijk. Ik zou het eruit slopen en vervangen door gipsplaten. Zachtboard hangt aan tengels, dat zijn draaglatten, en die kun je meestal weer hergebruiken om de gipsplaten tegenaan te schroeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zachtboard is zo oud dat de tengels waarschijnlijk niet meer bruikbaar zijn, hier vielen de tengels bijna van de muur af en ze zaten sowieso te scheef voor gipsplaten.
Maar soms heb je geluk.
Volgens mij mag het niet meer gebruikt worden.
Bij groot onderhoud moet het vervangen worden.
Maar als het erin zit hoeft het niet vervangen te worden, het mag dus blijven zitten.

Eventueel zou je contact op kunnen nemen met de plaatselijke brandweer, die weet het zeker.

Een brandmelder en je wordt in ieder geval op tijd gewaarschuwd. (en dat geldt ook als er geen zachtboard inzit)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me verstandig om even aan de gemeente (afdeling Bouw- en Woningtoezicht) te vragen wat de meest recente eisen zijn die in het Bouwbesluit zijn vastgelegd over het toepassen van materialen zoals zachtboard. Waarschijnlijk wordt daarbij onderscheid gemaakt tussen de verschillende ruimtes, zoals een rookvrije vluchtroute, een brand- en rookvrije vluchtroute en een overige ruimte.

Omdat een normale woning geen rookvrije vluchtroute of brand- en rookvrije vluchtroute heeft, zijn er voor die categorie geen eisen. Dat betekent dat de gebruikte materialen moeten voldoen aan brandveiligheidsklasse 4. Dit is de laagst mogelijke brandveiligheidsklasse.

Als je hierover zekerheid hebt, kun je aan de woningcorporatie vragen of ze aan kunnen tonen dat het betreffende zachtboard voldoet aan klasse 4. Kunnen ze dat niet, dan kan je vragen of ze het materiaal willen vervangen voor iets dat wél aan de eisen in het Bouwbesluit voldoet. Als de corporatie dat weigert, dan kun je de gemeente (Bouw- en Woningtoezicht) een verzoek tot handhaving sturen. De gemeente moet dan actie ondernemen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Een woning moet voldoen aan de eisen zoals ze gelden op het moment van bouwen.
Ze hoeven dus niet te voldoen aan de eisen van nu.

Zou de wetgeving wel zo in elkaar zitten dan zou dat betekenen dat b.v. alle asbest en zachtboard uit alle woningen gesloopt moet worden, maar dat b.v. ook het elektra aangepast moet worden omdat tegenwoordig alles geaard moet zijn.

Ik werk toevallig bij een woningstichting die bij mutatie wel de zachtboardplafonds vervangt voor gips.
Of bij groot onderhoud bijvoorbeeld.
Dus dat verschilt per woningstichting.