in een door ijs afgesloten vijver komt geen zuurstof meer. omdat de aanwezige vissen weinig activiteit zullen tonen en diep weggedoken zitten zullen ze ook weinig zuurstof nodig hebben.

wel is het zo dat grotere vissen (denk aan karpers) bij een lange winter met ijs op de vijver in zuurstofgebrek komen. breng bij langere vorstperioden vroegtijdig een wak aan in het ijs en houd dit open.

er zijn piepschuimen drijvers in de handel die dit voor je doen, plaats zo een drijven in het begin van de winter en je bent verzekerd van een uitwisseling van vijvergassen en toevoer van zuurstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zeg ik ook al ;o) handige tip van de piepschuimen drijvers.

Andere antwoorden (3)

Als de vijver diep genoeg is, en er komt nog zuurstoof in het water, dan overleven de vissen het wel.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vijver helemaal dicht zit komt er ook geen zuurstof meer bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom ze overleven komt door het lage metabolisme. Er is gewoon weinig zuurstof nodig. Als de vijver tot op de bodem bevriest is het voor de meeste vissen ook over. Sommige vissen (soorten) kunnen dan nog in een laagje modder overleven.
Jawel maar alleen als ze ziek of oud ofzo zijn, net als in de zomer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vijver bevroren is komt er geen of nauwelijks nieuw zuurstof meer in het water.

Vissen zijn echter koudbloedig en met die lage temperatuur zullen ze ook maar heel weinig zuurstof gebruiken. Beneden de 5 graden nemen vissen al geen voedsel op en bewegen niet of zeer langzaam. Het metabolisme is in ijskoud water heel laag. De hartslag is dan ook zeer laag, maar enkele slagen per minuut.

Sommige vissen kruipen ook bijna geheel in de modder weg, wachtend op het voorjaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens kunnen vissen nog steeds doodgaan, vooral soorten die ook in de winter actiever zijn:

http://www.gelderlander.nl/nieuws/algemeen/binnenland/7992686/Massale-vissterfte-door-winter.ece