Mag je vogels nu spekvet voeren dat over is gebleven na spek uitbakken?

vogels voeren winter

Toegevoegd na 4 dagen:
Bedankt voor de uitleg!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat is veel te zout en te zacht. Als je de vogels vet wilt geven, koop dan een echte vetbol (liefst met keurmerk), of maak ze zelf met ongezouten rundervet (te koop in de supermarkt, Ossewit bijvoorbeeld), liefst vermengd met zaden, pitten, bessen... Zie hier voor een recept: http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/vogels/hoe-en-wanneer-voeder-je-vogels_640.aspx

Daar zit veel zout in, en dat is niet goed voor vogels!

ik zou daar voorzichtig mee zijn. ik ben al heel lang vegetarier, maar het staat me bij dat spekvet niet echt hard stolt, maar toch wat aan de zachte kant blijft. op zich kunnen de vogels wel wat vet gebruiken, maar bij dit vet heb je kans dat ze er een vette snavel aan overhouden. als ze zich dan gaan fatsoeneren, heb je kans dat de veren vet worden, en de isolatie deels verloren gaat. dat is natuurlijk het laatste wat de vogels nu kunnen gebruiken.

Als je het spek eerst gaat bakken, kun je het daarna niet meer aan de vogels voeren. Beter kun je van tevoren datgene wat je toch niet opeet eraf snijden en dan ongebakken aan de vogels geven.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100