Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je vogels nu spekvet voeren dat over is gebleven na spek uitbakken?

vogels voeren winter

Toegevoegd na 4 dagen:
Bedankt voor de uitleg!

12 jaar geleden
in: Wonen
8.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Nee, dat is veel te zout en te zacht.
Als je de vogels vet wilt geven, koop dan een echte vetbol (liefst met keurmerk), of maak ze zelf met ongezouten rundervet (te koop in de supermarkt, Ossewit bijvoorbeeld), liefst vermengd met zaden, pitten, bessen...
Zie hier voor een recept: http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit/vogels/hoe-en-wanneer-voeder-je-vogels_640.aspx
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar zit veel zout in, en dat is niet goed voor vogels!
(Lees meer...)
bamibal
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik wist het niet zeker meer, maar dat stond me ook bij, +
ik zou daar voorzichtig mee zijn.
ik ben al heel lang vegetarier, maar het staat me bij dat spekvet niet echt hard stolt, maar toch wat aan de zachte kant blijft.
op zich kunnen de vogels wel wat vet gebruiken, maar bij dit vet heb je kans dat ze er een vette snavel aan overhouden.
als ze zich dan gaan fatsoeneren, heb je kans dat de veren vet worden, en de isolatie deels verloren gaat.
dat is natuurlijk het laatste wat de vogels nu kunnen gebruiken.
(Lees meer...)
Rieneke1
12 jaar geleden
Als je het spek eerst gaat bakken, kun je het daarna niet meer aan de vogels voeren.
Beter kun je van tevoren datgene wat je toch niet opeet eraf snijden en dan ongebakken aan de vogels geven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het nog steeds veel te zout: niet doen dus.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding