Kost het meer energie om in huis van 0 naar 10 graden te stoken, dan van 10 naar 20, en hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

Graden zijn een intervalschaal en geen ratioschaal. Dat betekent dat je dit niet lineair kunt bepalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is identiek hetzelfde. Maar:
Als je stookt met een Cv van 60° zal die CV meer warmte afgeven bij 0° dan bij 10° enz. Je huis zal dus rapper van 0 naar 10 gaan dan van 10 naar 20.
Als er ijs van 0° bij is, dan duurt het langer. De omzetting van ijs van 0° naar water van 0° kost extra energie.
De luchtvochtigheid kan bij 0° hoger zijn dan bij 10°. Bij meer vocht is er meer energie nodig om de lucht op te warmen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat laatste is de reden dat we bij lage luchtvochtigheid grotere temperatuurschommelingen krijgen dan vochtige lucht.
Typisch voorbeeld (door mij vastgesteld): Provence december. bij nacht -10° op de middag +20°. De lucht is daar erg droog.
In ons vochtige landje zit er soms maar 2° verschil tussen dag en nacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het o graden hoeft de ketel niet te stoken is in principe dus niet in werking.Hij moet opstarten van o naar 10 dit kost veel energie. Als je kamer al 10 graden is is de ketel al in werking en hoeft dus alleen verder op te warmen. Als het koud is buiten word ook mestaal aangeraden je thermostaat qua temperatuur iets hoger te laten staan snachts dan normaal dan kost het minder energie om hem op de gewenste temperatuur te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huis verliest warmte in de winter.
Om het te verwarmen van 0 naar tien graden en het is buiten 0 graden, dan heb je energie nodig om je huis te verwarmen tot 10 graden, maar door het verschil van temperatuur tussen binnen en buiten, gaat er ook weer energie verloren naar buiten toe.

Ga je het verwarmen van 10 naar 20 graden, dan is het verlies van warmte naar buiten toe groter, omdat het verschil tussen binnen en buiten groter is, dus heb je meer energie nodig

Van de week was het op sommige plaatsen -20 graden, dan moet de kachel harder branden om binnen de zelfde temperatuur te houden, puur door het grote verschil van temperatuur tussen binnen en buiten, dus een groter verlies van warmte.