Zijn spaarlampen gevaarlijk zijn omdat er het nodige kwik in zit? Als ze aan zijn verspreiden ze kankerverwekkende stoffen?

zelfs als hij breekt is opzuigen verboden vanwege verspreiding door stofzuiger.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar gelijk over naar ledlampen, of zou ook daar wat mee zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kwik is niet zo nodig kankerverwekkend. Het is wel enorm giftig, het tast je zenuwstelsel aan. Dit kan pas gaan spelen na 20 jaar dat je ermee in aanraking ben geweest. Kwik is het gevaarlijkst in dampvorm, het begint al bij -32 graden te verdampen. Voorzichtig mee zijn dus

Antwoorden (3)

Het kwik in spaarlampen kan schadelijk zijn voor de gezondheid. Als een spaarlamp kapot valt, moet er heel voorzichtig worden omgesprongen met het kwik.

Het Britse ministerie voor milieu heeft dat dringende advies gegeven.

Volgens woordvoerder Annemieke Groenenboom van Milieu Centraal heeft het Britse ministerie ook geadviseerd om de ruimte waarin de lamp in stukken is gevallen, voor zeker vijftien minuten goed te laten ventileren.

Er mag absoluut geen stofzuiger gebruikt worden om het kwik op te ruimen, want dan kan er kwikdamp ontstaan. De restanten moeten in een afgesloten plastic zak worden gestopt, waarna de zak als chemisch afval moet worden verwerkt.
fremar
12 jaar geleden
De spaarlamp, de opvolger van de gloeilamp, blijkt een gevaar te vormen voor de volksgezondheid. De lichtbron stoot kankerverwekkende stoffen uit.

De spaarlamp blijkt ook gevaarlijk te zijn als hij brandt
Dat meldt de Britse krant The Telegraph op basis van een onderzoek door een Duits laboratorium.

Giftige materialen
De onderzoekers van het Alab Laboratorium in Berlijn waarschuwen de spaarlamp niet te lang aan te laten, omdat de lamp giftige materialen uitstoot. Het is vooral gevaarlijk als mensen met hun hoofd in de buurt van de brandende lamp komen, aldus Peter Braun, die het onderzoek leidde.

‘Deze kankerverwekkende stoffen moeten zo ver mogelijk uit de buurt van mensen worden gehouden,’ zegt Braun in The Telegraph. Het gaat onder meer om de stoffen fenol, naftaleen en styreen.

In Nederland en de rest van de EU worden steeds meer spaarlampen verkocht, vooral omdat de ouderwetse gloeilamp is verboden. Deze maatregel werd genomen omdat de gloeilamp te energieverspillend zou zijn.

Kwikdampen
Het was al bekend dat deze lamp, die veel duurder maar ook veel zuiniger is dan de gloeilamp, kwikdampen bevat. Dat kan een gevaar betekenen voor de volksgezondheid als deze afvalstof vrijkomt.

De Federatie van Ingenieurs in Duitsland adviseert om spaarlampen zo weinig mogelijk te gebruiken. ‘Ze moeten niet worden gebruikt in ongeventileerde ruimtes en al helemaal niet in de buurt van je hoofd,’ waarschuwt de branchevereniging.

Overheidscampagne
In het Verenigd Koninkrijk zien ze de ernst in van de situatie. ‘We moeten vervolgonderzoek doen om te kijken of de Duitse bevindingen kloppen,’ laat de universiteit van Portsmouth weten.

De overheid daar blijft echter de spaarlamp promoten hetzelfde geldt voor Nederland. Onlangs is het ministerie van Infrastructuur en Milieu nog een Postbus 51-campagne gestart om de Nederlander ervan te overtuigen dat de spaarlamp beter is dan de gloeilamp, ondanks de kennis over de aanwezigheid van kwikdampen.

Lees meer: http://www.nujij.nl/gezondheid/spaarlampen-stoten-kankerverwekkende-stoffen-uit.12062185.lynkx#ixzz1lVrllxUI
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spaarlamp is in feite een kleine TL-buis.
Dergelijke lampen bevatten een klein beetje kwikdamp om hoofdzakelijk ultraviolet licht op te wekken dat met een fluorescerende coating aan de binnenkant van de buis omgezet wordt in wit licht.
Alleen als de buis breekt zal de kwikdamp zich verspreiden, maar de kleine hoeveelheid verdunt in de lucht in de kamer tot vrijwel onmeetbare lage concentratie die dan ook nauwelijks gevaarlijk te noemen is.
Het poeder van de coating geeft geen dampen af.
Tijdens normaal bedrijf zal de behuizing van de spaarlamp enigszins warm worden en daarbij diverse dampen kunnen verspreiden, maar dat is niet specifiek een probleem van de spaarlamp, dat doen vrijwel alle plastic voorwerpen.
Op die manier is eigenlijk elk elektrisch apparaat een mogelijke bron van dergelijke dampen: de adapter van je GSM, de voeding van jouw computer en de kast van de televisie.
Dergelijke dampen zijn in hoge concentratie misschien kankerverwekkend maar in de mate waarmee het hier gebeurt levert het geen meetbare verhoging van het aantal sterfgevallen op.
Het effect is in de pers dan ook in hoge mate overdreven voorgesteld, als het werkelijk een probleem was dan hadden we er al jaren geleden last van moeten hebben.
Overigens wordt een gloeilamp in een plastic fitting veel heter zodat daar de dampen van het plastic veel sneller in de atmosfeer terecht komen.