Heeft zout op een elektrisch verwarmde afrit invloed op in/uit schakeling van de warmte?

Hoewel de afrit elektrisch verwarmd is strooit de strooiwagen van de gemeente bij tijd en wijle toch zout op. Wat is de invloed hiervan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Door het strooien van zout op sneeuw en/ of ijs, gaat de temperatuur flink omlaag, tot wel 7 graden onder nul.
Maar als er niets is om te ontdooien, zal er ook niets afkoelen en zal het zout geen invloed hebben.
Valt er na het strooien sneeuw op je afrit, dan zal dit dooien door de verwarming en door het zout, mogelijk heeft dat dan een beetje invloed op de temperatuur van de afrit.
Ligt er natuurlijk ook aan hoe hard het sneeuwt en of het zout de kans krijgt iets van de sneeuw te ontdooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je met deze vraag bedoeld te vragen of het zout de werking van de thermostaat beïnvloed.

Nee, dat is niet het geval. Een thermostaat reageert puur en alleen op de temperatuur.

Dat het bevriezingspunt van water door het aanwezige zout is verlaagd heeft geen enkele invloed op de temperatuur zelf. De thermostaat zal daar dan ook geen rekening mee houden.

Wel is het zo dat zout water agressiever is dan gewoon water. Het zal met name metalen sneller aantasten (laten 'roesten') maar omdat het om materiaal is wat buiten gebruikt wordt is het aannemelijk dat het daar wel tegen bestand gemaakt is.