Is het verstandig nu mijn vijver bij te vullen?

Er zit (nogsteeds) een lekje in onze vijver.
De vijver blijft weken vol en dan loopt ie in korte tijd een stuk leeg, maar daar gaan we in de zomer weer proberen wat aan te doen.
Ik had hem vlak voordat het begon te vriezen nog bij moeten vullen, maar dat is dus niet gebeurt.

Nu ligt er dus een laag ijs op, maar de diepte van de vijver is op het randje, of waarschijnlijk er net onder om zeker te zijn dat de vissen het overleven.

Wat nu te doen?
Gewoon bijvullen?
Eerst een wak maken, dan bijvullen?
Of hebben jullie beter ideeën?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwarmingselement zou misschien kunnen helpen om het gewoon NIET te laten bevriezen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of gewoon met water constant hevig genoeg laten bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bevriezen is op zich niet het probleem, de vijver is diep en schoon genoeg, dus moerasgas zal niet snel een probleem worden. Voor zover ik weet is teveel beweging is het water juist link voor de vissen, omdat het diepe water dan kouder wordt dan met een laag ijs. Ik had op tijd moeten bijvullen, dan was er een laag ijs gekomen, als er daarna nog wat water was weggelopen, was er een mooie isolerende luchtlaag ontstaan tussen ijs en water.

Het beste antwoord

Sowieso een wak maken, en dan toch maar even bijvullen, anders loop je het risico dat de hele boel bevriest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat ik morgen bijvul op 1 plek, het relatief warme kraanwater zal waarschijnlijk al wel een wak maken. Ik vraag me vooral af wat er met het ijs gebeurt.
Zal dat naar boven drijven of krijg je ijs een waterlaag en nieuw ijs?
Na het weekend weet ik het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de vissen hoef je dit niet te doen. Als de vijver diep genoeg is (min. 1.20m) dan is er niets aan de hand en kun je wachten tot na de vrieskou.
Als je de vijver nu bijvult terwijl het ijs zicht heeft vastgehecht aan de wanden, dan bestaat de kans dat het doek gaat scheuren doordat het ijs naar boven wil met nieuw water dat er op ligt. Bij betonnen wanden geldt niet natuurlijk niet. NOOIT een wak maken door middel van slaan of breken van het ijs. Hier kunnen de vissen niet tegen.
Lees hiervoor deze site: http://www.braamtuinen.nl/wak-in-ijs.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de pan/blik met heet water truck van die site. De rest wist ik, 1.20m geldt alleen voor grote vijver, 80 a 100 cm is genoeg voor normale vijvers.
Helemaal vol is die van ons richting de 1.20, maar nu wel iets van 90. Misschien ga ik er steeds een klein beetje water opdoen, zodat het ijs naar boven toe groeit in plaats van naar beneden. Eerst maar eens een wak maken zodat ik weet hoe dik het ijs nu is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een tip: Wij hebben in onze vijver zo'n ding wat luchtbelletjes blaast. (zuurstof- of beluchtingspompje) .Hierdoor blijft er altijd een klein wak over. Hier maken de vogels overigens ook dankbaar gebruik van. Ook kun je ijsvrijhouders kopen bij de meeste doe-hetzelf-zaken. (een piepschuimgeval). Bijvullen doen wij nou ook niet. (moeten wij normaal ook regelmatig doen, als het lang niet regent) We wachten wel weer tot het dooi is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was ff zoeken naar een oude pan die diep genoeg ging.
Ongeveer 25 cm ijs, dus ruim voldoen over voor de vissen. Als het gaat dooien dan ga ik snel wat bijvullen, dan mag het daarna van mij weer gaan vriezen. Op naar de 15 cm in Friesland.