Levermos is zo’n mosje dat in een tuin niet echt welkom is. Er zijn vele duizenden soorten levermos. In de tuin zie je ze vaak in schaduwrijke hoekjes tussen de verharding of in de border. In een border is Levermos duidelijk signaal dat er iets niet in orde is met de waterhuishouding op die plek. Ze groeien namelijk op sterk verdichte grond. De beste manier om levermos te bestrijden is dan ook de bodem op die plek te verbeteren. Het losmaken van de grond is de eerste stap. Daarnaast is het zaak de bodem te verbeteren met grof zand, om de drainage te bevorderen, en organisch materiaal om de algehele structuur losser te maken. Met het zand hoef je overigens niet te flauw te zijn, 30-40% toevoegen aan de toplaag maakt dat het water echt beter weg kan en er meer lucht in de bodem komt.

In het grint kun je de onderlaag gewoon af en toe los maken met de schoffel. Vaak is het grint vast gereden door de (zware) auto en is het simpelweg losmaken van het grint en het uitharken van het mos voldoende om weer een hele tijd van het Levermos verlost te zijn. Tussen tegels kunt u met een schoffel en een harde bezem de boel schoonmaken.

Er zijn ook allerhande, al dan niet chemische, middeltjes in de handel speciaal voor de bestrijding van Levermossen. Omdat het Levermos tot de lagere plantensoorten behoort die geen vaten systeem hebben voor het transport van water is een normaal middel tegen onkruid zinloos. Let dus op dat je een middel gebruikt dat speciaal geschikt is voor de bestrijding van Levermos. Je moet je wel realiseren dat ook een middel speciaal tegen Levermos het probleem niet langdurig oplost. Als de bodem verdicht blijft komt het zeker terug. Mijn advies is dan ook: pak de oorzaak aan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Levermos ontstaat vooral op die plekken waar regelmatig tegen onkruid gespoten wordt.
De bodemstructuur verandert door het gif en wordt gunstig voor de ontwikkeling van levermos.
Besproeien met schoonmaakazijn is een prima en zeer goedkope oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit mooie mos je heet: Marchantia polymorpha. De Nederlandse naam is parapluutjesmos. De naam is te
danken aan de vrouwelijke dragers van sporenkapsels die op een parapluutje lijken. De mannetjes zien er uit als een schijfje op een klein steeltje. Ook kan het mos -je zich ongeslachtelijk voortplanten d.m.v. broedkorrels die in een bekertje groeien en die er bij regen uit kunnen spoelen. Ik zou het zeker laten staan als het geen kwaad kan. Het kan wel eens erg glad worden als het tussen tegels groeit. Als u niet graag hebt dat er mensen op uitglijden giet er dan eens gekookt water over heen. Dat helpt beslist. Verder mooi laten groeien en genieten van dit leuke plantje in al zijn groeifasen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals alle mossen gaat ook dit mos dood van ijzersulfaat, een meststof die overal verkrijgbaar is . een andere mogelijkheid is mogaton speciaal voor de bestrijding van mossen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mosgroei ontstaan vaak op plaatsen met weinig zon en een zure grond ( niet pH neutraal ).

Test dit bijvoorbeeld met zuurgraad papiertjes die je bij tuincentra kan krijgen. Is de kleur overeenkomstig met een kleur die zich ONDER de pH7-kleur bevindt dan is de grond niet neutraal maar zuur.

Is dit het geval dan kunt u wat klak toe voegen. Ook gewoon bij tuincentra te koop. Daarmee wijzigt u de zuurgraad onmiddellijk; die zal meer richting pH7 gaan.

Is uw hele tuin aan de zure kant, en is dat ook de bedoeling, bijvoorbeeld omdat u een collectie rododendrons hebt, dan kunt u zorgen voor meer zonlicht op de plek waar het mos groeit.

Maar u kunt zich misschien ook bedenken dat zelfs een mos uw tuin en het leven daarin iets te bieden kan hebben.

Toegevoegd na 55 seconden:
KLAK = KALK (natuurlijk. Sorry.)