Is een boterbloem giftig als je deze eet?

Kan je een boterbloem eten? zo ja wat kan je ervan eten en wat kan je van maken bijvoorbeeld salade, thee etc...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
22.9K
Reddie
12 jaar geleden
Zoals uit het antwoord al blijkt, is van alle planten juist de boterbloem niet eetbaar. (Je dacht wellicht aan boter.)
De paardebloem (blad) is wel eetbaar. Familie van de sla.

Het beste antwoord

Ja, boterbloemen zijn giftig, voor zowel mens als dier.

"Boterbloemen (Ranunculus-soorten, zoals plantkundigen zeggen) zijn inderdaad giftig.

De stof die hiervoor verantwoordelijk is, heet protoanemonine, een afgeleide van een andere stof die ranunculine heet (let op de naam).

Bij dieren die ervan eten (runderen, schapen, varkens, honden...) veroorzaakt de stof een hele reeks ziekteverschijnselen. De eerste die optreden, zijn kwijlen, mondontstekingen en buikpijn. Deze kunnen verder leiden tot mondzweren en schade aan het spijsverterings- en excretiestelstel. Ook het zicht en de voortbeweging kunnen aangetast worden. Slechts zelden, echter, lijdt het gif ook tot de dood van een dier.

De uitwerkingen zijn voor de mens niet verschillend; boterbloemen zijn dus niet eetbaar. Het aantal ziektegevallen ten gevolge van boterbloemconsumptie bij de mens is echter wel gering. Ten gevolge van hun scherpe, onaangename smaak wordt de plant zelden tot nooit in voldoende hoeveelheden opgenomen.

De gifstof bereikt zijn hoogste concentratie in tijden van bloei. Het meeste vee mijdt de plant echter van nature. Enkel wanneer ander voedsel schaars wordt, of wanneer jonge dieren voor het eerst op een wei komen, ontstaan dikwijls problemen. Gelukkig is protoanemonine een onstabiele stof. Tijdens het drogen van de plant wordt zij dan ook omgezet in een andere, niet-giftige stof. Hooi dat boterbloemen bevat, is dus wél veilig voor dieren."

http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/3366
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik laat deze bloempjes dan maar gewoon lekker met rust ;)