Waarom zetten veel mensen de thermostaat binnen hoger, als het buiten koud is?

Het valt me op dat veel mensen de temperatuur van de woonkamer opschroeven als het buiten koud is. Met als gevolg dat ik het bloedheet heb.

Waarom zouden mensen dat doen? 20 graden = 20 graden, lijkt me. Bovendien ben je 's winters ook al vaak warmer gekleed.

bamibal
12 jaar geleden
in: Wonen
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zetten mensen de temperatuur daadwerkelijk hoger, of heb jij het bloedheet omdat het temperatuurverschil tussen binnen en buiten in de winter groter is?
bamibal
12 jaar geleden
Het eerste, zoals ik al schreef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt mij niet bekend voor.

Het beste antwoord

Er zijn meerdere redenen om de thermostaat hoger te zetten wanneer het buiten koud is. Sommige zijn enkel psychisch, andere niet.

Een puur psychische reden is dat we extra behoefte hebben aan voelbare warmte wanneer we weten dat het buiten koud is.

Een andere reden is dat we snel willen opwarmen wanneer we binnenkomen met kouden handen, koude voeten en een koud gezicht. Om snel op te warmen stoken we het huis op. Zijn we eenmaal opgewarmd, dan is die verhoogde temperatuur niet meer nodig, maar dan zijn we eraan gewend en zetten we de thermostaat niet terug omlaag.

Verder wordt, vooral bij een niet perfect geïsoleerd huis, de gevoelstemperatuur niet alleen bepaald door de temperatuur van de lucht in huis, maar ook door de temperatuur van de oppervlakken om ons heen. Wanneer het raam kouder is, *voelt* het huis kouder aan, zelfs als de luchttemperatuur gewoon dezelfde 20 °C is als anders. Dit heeft te maken met het stralingsevenwicht tussen de mens en de omgeving.

Tot slot is er een regeltechnische reden. Wij zien de thermostaat dan wel als een regelaar die de temperatuur op de ingestelde waarde houdt, maar dat is niet zo. Geen enkele regelaar is perfect.

Een thermostaat is een zogenoemde proportionele regelaar. Hoe groter de afwijking tussen werkelijke temperatuur en gewenste temperatuur, hoe harder de thermostaat zal regelen (door de ketel harder/langer te laten branden). Proportionele regelaars hebben echter *altijd* een afwijking, en die afwijking is groter naarmate er meer moet worden gedaan om de ingestelde waarde te bereiken.

Dat betekent dat de thermostaat het huis bijvoorbeeld op 19,9 °C kan houden als het buiten 15 °C is, maar slechts op 19,5 °C als het buiten  --5 °C is, ook als je in beide gevallen de thermostaat op 20 °C instelt. Dit gedrag is, zoals gezegd, inherent aan elke proportionele regelaar.

De enige methode om hier iets aan te doen is: zelf corrigeren. In bovenstaand voorbeeld zou je de thermostaat dus een halve graad hoger moeten instellen om toch dezelfde gewenste temperatuur te bereiken.

Toegevoegd na 59 seconden:

Een oplossing zou zijn een PI-regelaar of zelfs een PID-regelaar te gebruiken. Zie onderstaande Bronnen voor meer informatie hierover.
Cryofiel
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Als de thermostaat uitschakelt, en het display geeft aan dat het 20 graden is, dan is het toch gewoon 20 graden? Of zie ik dat verkeerd?

Andere antwoorden (4)

Goeie vraag eigenlijk, het is wel waar dat je warmer kleed en 20 graden genoeg moet zijn. Maar door de kou die binnenkomt door ramen en deuren (ook al is het voor even) kan het binnen kouder worden. Verder willen mensen het graag (nog) warmer hebben wanneer ze eindelijk weer binnen zijn, en lijkt 20 graden niet eens zo warm meer en daarom dus dat ze de verwarming wat hoger zetten..

Desalniettemin is het niet raar of onbeleefd gewoon te vragen of de verwarming wat lager mag omdat je het benauwd krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt binnen niet kouder,als je de thermostaat op 20º zet. Alleen je verwarmingsketel moet er harder aan trekken om dei 20º in stand te houden.
Dit komt meer door de overgang. Als je van buiten afkomt waar het heel koud is, en naar binnen gaat voel je een heerlijk gevoel als je in een warm huis komt. Het voelt als een "warmer" welkom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het buiten zo koud is, kost het mij meer moeite om mijn huis warm te houden (oud huis). Daarom zet ik 'm wat hoger dan anders.

Je kunt toch ook je trui uit trekken? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt toch onlogisch als je een thermostaat hebt. Twintig graden is twintig graden en daarvoor moet jouw kachel in deze tijd harder werken dan 2 wk geleden maar het zou nog steeds 20 graden moeten zijn.
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, een thermostaat is een proportionele regelaar. Die heeft altijd een inherente afwijking. Die afwijking is groter naarmater er een groter temperatuurverschil is met de buitenwereld.
Dat is de onlogica van veel mensen. Zo zijn er ook mensen die de thermostaat op 30° draaien omdat ze denken dat het dan rapper opwarmt.
In mijn huis blijft alles 20°. Het voelt echter warmer aan, omdat de radiators warmer zijn dan wanneer het buiten niet zo koud is.
Dus: afblijven de thermostaat.