Vragen over muizen in huis (niet als huisdier):

1) welke ziekte kan je krijgen van muizen (en dan vooral hun ontlasting)?
2) ik lees op sommige sites dat ze wegblijven als je de geur van katten of cavia's in huis haalt. Nu snap ik katten, maar cavia's?? Hoezo zijn muizen bang voor cavia's?
3) Kent iemand een diervriendelijke manier om de muis te vangen? Ik heb een gewone muizenval geprobeerd, die staat al 6 weken te staan. Ik heb ook een emmer geprobeerd (met eten zodat hij erin komt maar niet meer uit) maar de poep blijft maar komen.

Help!!
Gif is géén optie! Ik ga geen gif in huis halen met kinderen en huisdieren.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hi Pijnboompitje, ik had drie weken geleden ook muizen in de keuken, ze zaten zelfs in de vaatwasser en afzuigkap. Heel smerig. Welke ziektes je kunt krijgen weet ik niet, je moet alleen niet de uitwerpselen met blote handen pakken al begrijp ik dat je het vraagt vanwege de huisdieren en kinderen. Cavia's helpen echt niet, bij mij kwamen de muizen zelfs in de caviakooi met 2 cavia's want ook daar vonden we muizendrollen. Een diervriendelijke manier is een kooitje waarvan het deurtje dichtklapt zodat de muis gevangen zit, maar niet dood is. Je kunt hem dan buiten weer loslaten, wel op minimaal 100 mtr van je huis doen anders is ie eerder weer binnen dan jijzelf. Gifdoosjes kun je misschien wel bovenop je keukenkastjes zetten, ik neem aan dat kinderen en huisdieren daar niet bij kunnen. Belangrijkste is dat je de gaatjes waar ze door naar binnen komen opspoort en dichtmaakt, maar dat kan wel een erg lastig klusje zijn want ze kunnen door piepkleine gaatjes. sterkte!

Antwoord op vraag 3) Door middel van een diervriendelijke muizenval. De miuis wordt levend gevangen, dan alleen maar ergens ver van je huis afzetten (of zelf doodmaken). Kleefstrips neerleggen kan ook, maar op die maniet overleeft de muis het zeker niet (ook niet erg diervriendelijk maar wel effectief).

Bronnen:
http://www.muizenval.nl/index.php?main_pag...

Via hun ontlasting kunnen ze salmonella en de ziekte van Weil verspreiden. Om muizen te bestrijden kunnen gif en muizenvallen worden ingezet. Minder gewelddadige alternatieven zijn een life-trap installeren, muiswerende kit aanbrengen, watjes gedrenkt in muntolie op strategische plaatsen neerleggen en de geur of aanwezigheid van katten of cavia's in huis halen. Muizen laten overal hun urine achter. Mannelijke muizen gebruiken hun urine om hun territorium af te bakenen. De urine van een mannetjesmuis ruikt daarom veel sterker dan de urine van een vrouwtje. Via muizenurine kunnen overigens verschillende ziekten worden verspreid, waaronder het Hanta-virus.

Bronnen:
wikipedia

misschien een stomme vraag, maar heb je wel een plankje tegen de emmer opgezet? wat ziektes betreft ken ik alleen het hantavirus. door het inademen van stof van opgedroogde uitwerpselen kan je ziek worden. voor zover ik weet is dit virus alleen aktief in afrika en zuid-amerika.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100