Komen er nog bloemen aan deze orchidee?

Deze orchidee heeft een verdorde tak. De bladeren zijn mooi groen. Zie foto. Komen er dan nog wel bloemen aan. En hoe kan ik hem het best verzorgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
11K

Het beste antwoord

die tak kan je afknippen, die is dood.
na de bloei kan je de orchidee het best een rustperiode geven, en hem dus wat koeler zetten en minimaal water geven.
als je hem na een paar maanden weer wat warmer zet, heb je goede kans dat hij weer gaat bloeien.
je orchidee mag dan wel iets meer water hebben, maar vooral niet te veel.
eenmaal per week een scheutje is voldoende.
verder staat hij graag licht, maar liever niet in de zon.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Knip de dorre tak eruit en laat hem rusten op een niet al te lichte en wat koelere plek, heel af en toe wat water geven en het zou kunnen dat hij weer gaat bloeien. Garanties zijn er echter nooit.

Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er nog een stukje groen onderaan de dorre tak zit moet je de tak afknippen bij het groen.Het beste kun je dit direct doen als de orchidee uitgebloeid is.Ik zou hem gewoon een kans geven.Vaak gaan ze gewoon weer bloeien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een orchidee het beste niet verzorgen. Een orchidee komt vanzelf tot bloei wanneer deze verwaarloosd wordt. Geen water geven op een koele plaats zetten en niet te veel licht. Je zult zien wat er gebeurt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze tak kan je onderaan wegknippen. Indien de stengel nog groen is kinp af boven het derde oog.
Google eens met 'orchidee kweken' je zal op vele sites nog meerdere interessante tips vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de bloei heeft de plant een rustperiode nodig, dus niet te warm en weinig water geven, er mogen best wel af en toe, rimpeltjes in het blad zitten.
Eind voorjaar weer meer water geven ( 1x per week), dan ontstaan er weer nieuwe bladeren, met aan het einde van de zomer, de vorming van bloemknoppen.( meestal twee)
Spoedig zal hij weer bloeien en dat maanden vol houden.
Let wel op, dat er in de groeiperiode ook regelmatig gemest moet worden!
Sommige soorten ook kalk.
De oude bloemtak, omdat hij al geel is, afknippen,was hij nog groen, dan zouden er nieuwe bloemknoppen aan kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ik heb nu al knoppen, en wel 7 stuks :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan een oude bloemtak?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, mijn orchidee zag er uit zoals op de foto hierboven, dus die heb ik afgeknipt.
hij stond op een koele kamer, heel droog.
nu heb ik 'm in de kamer gezet, op een verhoging in een vijvertje, en heeft hij een verse tak gemaakt.
ben er erg mee in mijn sas :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geweldig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het aan te raden om een orchidee te verpotten?
Zo ja, wat doe je dan met die (lucht?)wortels?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste orchideeën zijn epiphyten, dus planten die hoog in de bomen op de stammen/ takken groeien, daarom hebben ze van die vreemde ( lucht) wortels.
Of deze nu in de pot of er buiten groeien is niet van belang.
Je kunt deze planten daarom heel lang in de zelfde pot laten zitten.
Maar wil je ze in een grotere pot zetten, frommel dan voorzichtig de wortels in de pot en vul deze met gemalen boomschors
Voor een gezonde groei en bloei , hebben ook orchideeën, mest nodig en sommige zelfs kalk.
Ik gebruik organische mest, dat ik in het water oplos en zet de planten iedere week in half uurtje een emmer met water( regenwater) de ene week met mest en de week er na zonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, bedankt.
Zelf heb ik al enkele keren met succes een orchidee die was uitgebloeid weer tot volle bloei gebracht. De afgestorven tak mag verwijderd worden. Vervolgens heb ik in een tuincentrum nieuwe orchideeengrond gekocht. Ik heb de oude plant uit de pot gehaald en hem vervolgens opnieuw in de nieuwe potgrond gezet. Daarna heb ik de plant op een warme plaats gezet met zo nu en dan een beetje water. Het resultaat was na enkele maanden een mooie orchidee met vele bloemen.