Hoe kan ik een rieten mandje het best beschermen tegen weersinvloeden?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn rieten fietsmandje niet wegrot door de regen? Ik leg er zo vaak mogelijk een vuilniszak overheen, maar alleen als ik thuis ben. In het dorp doe ik dat natuurlijk niet en regent mijn mandje vaak erg nat, waardoor hij nu afbrokkelt. Ik wil een nieuwe kopen, maar hoe kan ik die dan het best beschermen? Kan ik 'm ergens mee inspuiten/smeren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
12.2K

Het beste antwoord

Je zou het mandje in kunnen spuiten met dat spul dat ook gebruikt wordt om schoenen waterdicht mee te maken. Ik kan me voorstellen dat dat wat helpt.

Voor de rest kan je natuurlijk altijd een vuilniszak of plastic tas in je mandje leggen en die er over heen doen als je 'm neerzet. Probeer je fiets in een overdekte stalling te zetten of tegen een muur waar de regen niet bij kan komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan in de doehetzelfwinkel spuitbussen kopen met blanke lak of spuitbussen met een soort impregneer (kan even niet op de goede naam komen) die kan je goed gebruiken, verkleuren zal je niet tegen gaan maar het aantasten en rotten zal voorbij zijn, zeker als je het regelmatig gebruikt.

Toegevoegd na 39 minuten:
De eerste keer zorgen dat de mand goed droog is en dan van alle kanten inspuiten zodat het goed tussen alle naden kieren komt, dat zijn de plekken die het eerst kapot gaat. wees niet bang dat je druipers of te dik gaat want als het droog is zie je er niets meer van. Als je alles goed geraakt heb gewoon nog een ronde spuiten en de mand hangend laten drogen want als je hem op tafel of op een krant zet gaat hij vastzitten en laat hem goed drogen 24 uur voor je hem weer echt gaat belasten met spullen erin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een keer nat regenen zal je mandje zo maar niet gaan rotten, veel erger is de plaats waar de fiets staat, nadat hij is natgeregend.
Als het drogen te lang gaat duren, begint hij te schimmelen en dus te rotten.
Hem impregneren heeft geen enkele zijn, want juist waar je niet bij kan komen ( tussen het riet in) precies daar blijft het erg lang vochtig en dat zijn juist de plekken waar het rotten begint.
Dan zou je het mandje onder moeten dompelen in een of ander bad, dan zou ik het met owatrol olie proberen.
dat geeft ook een prima bescherming voor hout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja grijze dat weet je pas zeker als je een mandje wel en een niet had behandelt.
En misschien stond je fiets met mandje wel in een kurkdroge garage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt er ook van af, of het mandje is gemaakt van wilgentenen, pitriet of ander materiaal.