waar komen de kleine zwarte vliegjes in mijn woonkamer vandaan en hoe kom ik er vanaf?

ik heb in de woonkamer last van kleine zwarte vliegjes (lijke fruit vliegjes) ik stofzuig regelmatig mijn huis en lucht het elke dag door fruit en etenswaren liggen bij mij in de koeling en de keuken is afgescheiden van de woonkamer.. ''fruit''vliegjes komen alleen voor in de woonkamer. hoe kom ik er vanaf? en waar komen ze vandaan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
105.5K

Antwoorden (5)

Bekijk je plantenbakken eens.
Als je niet direct iets ziet, even door het bovenste laagje zand wrijven. Grote kans dat daar een zwerm vliegjes vandaan komt.
Heb het ook gehad.

Die leggen hun eitjes in de vochtige potgrond.

Bij mij heeft het geholpen om ze een tijdje geen water te geven, en daardoor te laten uitdrogen. (plant had gelukkig weinig water nodig)
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
De vliegjes zijn waarschijnlijk de zogenoemde rouwmug.
De rouwmuglarve zit in het zand.
walter
12 jaar geleden
Het is de varenrouwmug, zoals de volgende poster al noemt.
Varenrouwmuggen behoren tot de familie Sciaridae en zijn kleine (3-5 mm) donkere mugjes van 3 tot 5 mm groot. Daarnaast heeft de Varenrouwmug lange slanke antennen en lange poten. Het zijn vooral de larven van de Varenrouwmug die de grootste schade veroorzaken.
Varenrouwmuggen zijn vooral te vinden in een warme, vochtige omgeving in de nabijheid van planten. In serres kunnen ze dan ook gedurende het hele jaar voorkomen.
Na paring leggen vrouwtjes 50-200 eieren, die binnen de 2-3 dagen uitkomen. De larven maken gedurende een periode van 2-3 weken vier stadia door. Na die tijd zijn ze ongeveer 5 mm lang, doorschijnend wit en hebben ze een opvallend zwarte kop. De larven verpoppen in de grond en verschijnen drie dagen later als volwassen mug. De
Varenrouwmug plant zich alleen voort bij temperaturen boven de 24°C.
De larven voeden zich niet enkel met dood, organisch materiaal, maar ook met levend materiaal zoals wortel- en stengelweefsel. Ze boren zich dan in de wortel en/of stengel van stekken, zaailingen of jonge planten. Door de vraatschade wordt het risico op schimmels als Pithium, Phytophtora, Botrytis, Fusarium en Verticillium vergroot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn geen mugjes maar echt vliegjes het is bij mij in huis nooit 24 graden en toch zijn er telkens nieuwe vliegjes
Het kan een plaag van riool vliegjes zijn, als dat zo is moet je er mee oppassen. Die beesten dragen erg veel infecties met zich mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar baseer je op dat dit rioolvliegjes zouden kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die beesten zien er niet uit als fruitvliegjes, bovendien moet je dan in huis rioollucht kunnen ruiken...
Gebruik je soms koffiepads? Daar komen fruitvliegjes komen vaak op af, heb ik gemerkt (gebruikte koffiepads).
Als het fruitvliegjes zijn: zet een bakje met een bodempje (wijn)azijn, of witte wijn en een druppeltje afwasmiddel op een plek waar er veel zitten. De fruitvliegjes komen op de zure vloeistof af en kunnen er (door het laagje afwasmiddel) niet meer uit.

(Volgende vraag: kunnen fruitvliegjes dronken worden?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je pas een nieuwe plant in de kamer staan? Heb je die gepoot met al wat oudere potgrond? Grote kans dat ze daar vandaan komen.
Deze beestjes zitten graag in wat oudere potgrond en komen naar buiten als ze uit de donkere zak komen.