Bij de meeste bloemsoorten zal de bloem eerder slap worden en de blaadjes uitvallen.

Er zijn echter ook bloemsoorten die juist langer mooi en stevig blijven wanneer ze in eerste instantie in lauwwarm water worden gezet. Dat is bijvoorbeeld het geval bij zonnebloemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel echt heel warm water....gaan ze dan kapot gaan?

Andere antwoorden (1)

In warm water zal het snijbloemenvoedsel sneller oplossen, maar het heeft als nadeel dat bacterien en schimmels er snel in groeien en het water dus vervuild. Bovendien heeft koud water nog een ander voordeel. Zodra je de steel afsnijd, wordt er lucht in de vaten gezogen. De lucht kan voor een blokkade zorgen, wat de wateropname verslechterd. Koud water heft een blokkade van lucht in de steel sneller op dan warm water, omdat in koud water meer lucht opgelost kan worden. Koud water wordt om die reden dus aanbevolen.