waarom zit het putje van de douche meestal daar waar je voeten staan?

Dat vind ik erg onhandig (onvoetig) want je blokkeert het putje regelmatig.
Plus dat het putje niet fijn aanvoelt aan de voeten. Waarom maken ze dat niet wat verderop?
Zodat je met je voeten alleen op de tegels staat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wilde al schrijven ,heb je zulke grote voeten ?? bij mij is het putje stukje verderop,als ik douch links voor me ,daar zit ook het laagste punt.Misschien is jou putje van een ander bouwjaar?Zijn ze daar wat slimmer in geworden.

Het beste antwoord

Een douchevloer wordt vaak zo recht mogelijk gemaakt. Dit kan door het putje in het midden te plaatsen zodat de douchevloer maar een hele kleine helling hoeft te hebben om het water allemaal door het putje te laten gaan. Uiteraard is dit niet handig en zijn er een aantal merken die dit niet aanhouden deze zijn vaak ietsje duurder en hebben iets moeilijker aan te leggen baden/douchecabines omdat deze meer ruimte in de vloer nodig hebben/hoger staan.

Omdat de meeste mensen kijken naar het praktische wat betreft het aanleggen zit het doucheputje dus nog altijd in het midden. Als mensen zouden kijken naar het praktische wat het douchen zelf betreft zou er in meer douches het putje uit het midden weg zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik adviseer je om de douche een klein stukje opzij te plaatsen.

En dan uiteraard zelf ook een stapje opzij doen zodat je onder de douche staat :-)
itsme
14 jaar geleden
Misschien zodat het water rechtstreeks weg loopt en dus niet een beetje blijft liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vloer moet een afschot van een cm per meter hebben om goed af te lopen. Daarom ligt het putje iets dieper dan de rest van de vloer.

De erop aangesloten afvoerbuizen moeten vervolgens ook .5 -1 cm afschot per meter hebben om te zorgen dat het water goed wegloopt. Als je dit combineert met de dikte vand e afvoerbuizen kom je uit om 5-10cm hoogte die de vloer 'alleen' heeft om je water afvoer te regelen. Door het putje in het midden van de douchebak te plaatsen heb je 1 cm minder diepte nodig dan bij plaatsing tegen de muur => De afdekvloer kan wat dunner.

inmiddels zijn er hele ondiepe doucheputjes gemaakt welke maar 3 cm ruimte nodig hebben. Je ziet dat deze aan re rand vand e douchecel geplaatst worden als putje of als goot.

Dit laatste heeft ook met de bel;eving van de douche te maken. Was vroeger de badkamer een puur functioneel gebied, nu is het een odnerdeel van de beleveneis van je huis, en een 'wholeness area' geworden. Hierdoor stellen we hogere eisen aan indeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het water loopt weg naar het laagste punt. Dat is meestal het gebied waar je voeten zich bevinden.

Tip: Ga niet op het putje staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat was vroeger de normaalste zaak van de wereld. Wij houden er ook niet van om het doucheputje in het midden van de douche te hebben, vandaar dat we in onze woning hier rekening mee hebben gehouden met de verbouwing.

Onze drain is hierdoor tussen 2 muren in geplaatst en het loopt iets wat af richting deze drain.
Foto's op aanvraag ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben even wezen kijken bij mijn douche. Maar ik moet wel heel erg debiel gekronkelt onder de douche staan als ik tegelijkertijd het putje wil blokkeren en mijn haren wil wassen...

Over het waarom dit bij jou zo is kan ik geen antwoord op geven. Wat ik wel weet is dat het putje altijd op het laagste punt zit. Dus wellicht komen die 2 bij jouw douche samen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn putje zit in de verste hoek, en dat is waar ik niet sta!
Dus je moet gewoon zorgen dat je een douchebak koopt met het putje in de hoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons zit het putje iets verder naar voren dan waar we staan. Het putje moet wel op het laagste punt zitten natuurlijk want anders stroomt het water daar niet heen. Maar volgens mij kan ik maar weinig douchen (ik heb veel hulp in de huishouding gedaan) herinneren dat het putje echt daar zit waar je op staat.