waarom kan een radiator niet automatisch op een stand open of dicht gedraaid worden ?

iedere avond draai ik de radiator op slaapkamer op stand 2, en 3x s'nachts moet ik hem weer dichtdraaien omdat het te warm wordt. maar als de radiator dicht blijft wordt het weer te koud na een tijd.
Bestaan er geen apparaten die je op iedere aparte radiator kunt installeren die zelf dit werk voor je doen ?
en dan bedoel ik niet allemaal aparte leidingen naar de CV, maar puur dat hij checkt hoeveel hij moet "pompen" naar iedere radiator apart, en dan blijft beneden de klokthermostaat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Antwoorden (2)

De oplossing is een thermostaat op je radiator. Ze bestaan dus. Dat is ongeveer net als een thermostaatkraan op een douche. Alleen deze stel je in op de luchttemperatuur en de kraan regelt de watertoevoer naar de radiator zo dat die temperatuur in de ruimte gehandhaaf blijft.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTQwNzgwNTk4NDc=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&p_init_ipc=X&zhmmh_area_kz=&direkt_aufriss_area=0812040&~cookies=1gclid%3dCIiB_5WI1K0CFcWCDgodly2tng&gclid=&scrwidth=1280
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ok, dus hiermee kan ik mijn bestaande situatie gewoon zo houden (beneden het kastje met weekprogramma) en door het hele huis heen kan ik die dingen op alle radiatoren installeren zodat het nooit *te* warm of *te* koud wordt ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, enne.. waarom doet niet de hele wereld dit ? ik heb in 3 woningen gewoont, nog nooit dit gezien, alleen maar deze knoppen (die ik nu ook heb) zie http://www.walravenbv.com/img/products/335114pl.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Haelenaar: Deze Conrad link werkt alleen op uw eigen computer, bij ieder ander wordt verwezen naar een niet-bestaand winkelwagentje.
@Contrast99: De afgebeelde radiatorkraan ís al een thermostaatkraan, vervanging zal weinig opleveren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
contrast: ik denk dat er heel veel mensen zijn die de slaapkamers helemaal niet verwarmen tenzij het buiten ijskoud is. Wij hebben zo'n programmeerbare thermostaat en zijn daar prima tevreden over. Boven staat eigenlijk altijd alles dicht, behalve de badkamerverwarming.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koosknip; als datgene wat wij hebben al een thermostaatkraan is, waarom staan er dan nummers op en geen graden ? blijft verwarrend dit..
Zoals ik op het plaatje dat je bij de andere vraag hebt geplaatst heb je een thermostaatkraan op de radiator.
Als het toch te warm wordt dan zul je hem wat lager moeten instellen, probeer stand 1 i.p.v. 2.
Direct helemaal dichtdraaien van de kraan als het iets te warm wordt maakt dat jij de functie van de thermostaat probeert over te nemen zonder dat je hem de kans geeft regelend te werken.
De thermostaatkraan regelt de doorstroom van de radiator aan de hand van de luchttemperatuur die door de spleten in de knop gemeten wordt.
Het is van belang dat de knop horizontaal gemonteerd is zodat opstijgende lucht makkelijk door de spleten kan stromen.