Van welk soort drellerig mos heb ik last in mijn tuin? En hoe ik er vanaf kom? Het vormt een "tapijt" van losse bruine gel-achtige bolletjes/klodders.

Het lijkt ook wel een soort wier. Het ligt los op de bodem (heeft geen wortels), groeit door opzwellen met het water waarmee het zich volzuigt, wat er weer uitspat als je het op probeert te harken! Het groeit explosief hard na flink wat regen en laat zich eigenlijk nergens door bestrijden.. Iemand opperde wel dat het vanuit zee- bacteriën zou kunnen zijn ontstaan die meegekomen zijn met de schelpen van het schelpenpad... Dat er zo een soort wier op het land is gaan groeien.. Kan dit waar zijn? Maar hoe bestrijden we het dan?? Ik hoop dat iemand raad weet hiermee! Het is echt een heel onsmakelijk probleem!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan het zijn dat het dit soort mos is : http://zoom.nl/foto/full/1534871/macro-s/levermos.html ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet weeten wat het is maar probeer zeep iets dat bacterieën dood en ander als kan weg branden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een foto ervan zou wellicht helpen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reactie op: "Kan het zijn dat het dit soort mos is"
Antwoord: Nee, het is beslist geen levermos.
Ik ken levermos wel.
Het is ook nauwelijks met een pen te beschrijven wat het wèl is... Toen mijn zus het me voor het eerst uitlegde toen ik thuis kwam, dacht ik ook: o ze bedoelt natuurlijk levermos. Gewoon een beetje lastig soort mos. Dit blijkt het dus helemaal niet te zijn en zelfs niets dat er op lijkt! Het begint eerder op een horrorfilm te lijken allemaal. Het heeft ook HELEMAAL geen wortels, wat al heel bizar is. We denken nog het meest dat het werkelijk wier is, dat daar gewoon is gaan groeien.
.............................................................
+ reaktie op: "Een foto ervan zou wellicht helpen.."
Antwoord: Ja, inderdaad. Lukt nu even niet maar zal zo snel mogelijk eens voor een foto zorgen ervan. Ben dan benieuwd naar de reacties.. ;-P Marcella
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spannend ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip: als het er zo begint uit te zien http://4.bp.blogspot.com/_RqKoczry_Ic/SrPPxgxcLHI/AAAAAAAACok/6N8GkV0OjnA/s400/little-shop-of-horrors-feature.jpg maak dan dat je weg komt ;)

Antwoorden (2)

Wat het is daar zullen de experts hier wel achter komen.

Hoe je er vanaf komt: kill it with fire !!
Met vuur dus, ik ken geen levend organisme die een vlam van een dakbrander kan verdragen.

Onkruid brander kits verkopen ze ook in de bouwmarkt en het tuincentrum, maar zeker als je groter oppervlakte moet gaan doen zou ik een echte gasfles nemen en een grote dakbrander.
Een flinke gasfles met propaan kost 50 euro waarvan de helft statiegeld is.
Een dakbrander kost ongeveer hetzelfde.

Een groot voordeel is dat je geen gif gebruikt.

Eventueel kan je het eerst testen met een (elektrische) verfafbrander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké verbranden dus, wel heftig, maar het zou kunnen werken! Dank je wel hè.
Ik denk alleen dat ik dan wel een gasmasker op moet zetten ofzo...:-P het zit vol water hè die dingen.. bacteriëel water wellicht. Weet niet wat er vrij komt en verdampt als ik daar de brander opzet.. Als ik een foto van die troep kan maken zal ik 'm toch nog even plaatsen. Iemand moet het toch herkennen?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gasmasker is niet nodig hoor, het is buiten, gewoon aan de goeie kant gaan staan, zodat alles de andere kant op waait. Eventuele bacteriën zullen de vlam niet overleven, dus daarvoor hoef je ook niet bang te zijn.
Een brandertje ;) het is zo weg.. Wel oppassen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, inderdaad, oppassen.. Wat komt er misschien voor gas vrij als ik dat ga verbranden? En brander is zelf al gevaarlijk ook idd. Hoe duur is zo'n ding wel? Of verhuren ze die ook?
En moet ik dat straks iedere maand gaan doen ofzo!