Is een kamer voldoende gelucht als het raam 10 minuutjes openstaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Het beste antwoord

Het is zelfs energie technisch veel beter om je ramen 'allemaal' even kort open te zetten ipv 1 raam de gehele dag op een kiertje. Stoß lüften heet dat in mooi Duits :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies ; maar pas maar op, een hoop nitwitjes geven hier gráág een minnetje voor- en dat zijn er helaas nogal wat.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zal ik nu een minnetje geven omdat het geen "Stoß lüften" heet? Het heet namelijk "stoßlüften"... (Of zou het "stosslüften" zijn, na de Rechtschreibreform?) Och nee, laat ik toch maar geen minnetje geven, maar een verdiende plus!

Andere antwoorden (3)

Ja; de ramen en deuren een minuutje of 5 tot 15 minuten (afhankelijk van of het waait en de temperatuur) wijd tegen elkaar openzetten is meer dan genoeg luchten. Het raam op een kiertje zetten echter is dat niet, zelfs niet als het de hele dag is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je mag gerust het raam de hele dag op een kier hebben om te ventileren als je huis verder slecht geventileerd is, maar om te luchten, lieve minkukels, moet het toch ECHT verder open dan dat. Alleen ventileren is niet voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
? Het raam op een kiertje zetten biedt juist een constante luchttoevoer en het raam openzetten voor 5 minuten biedt slechts een tijdelijke verluchting in het huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft het over luchten; NIET over ventileren. Dat zijn twee verschillende dingen. Moeilijk he, al die huishouddingetjes.....
Maar lbijkbaar niet alleen voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt echt hoge pet op van jezelf. Je hoeft jezelf niet te zien als iemand die beter is dan anderen want dat ben je zeker niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, dat valt wel mee. Maar sommige dingen weet ik gewoon, en ik verbaas me vooral vaak over hoe veel mensen de meest simpele dingen NIET weten. En daar ook nog minnetjes voor uit moeten delen......of zielige opmerkingen over moeten maken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik ben onder de indruk van jouw vele goede antwoorden en medailles ; dat geeft je wel recht van spreken natuurlijk....zucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, Marleen, ik geef je gelijk hoor! Wanneer het hier 's avonds stinkt in huis, naar baklucht of iets in die geest, dan werkt de hele nacht het raampje in de keuken op een kiertje zetten echt niet zo goed als 10 minuten de keukendeur wagenwijd open :D Ventileren is heel wat anders dan luchten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat mij er niet om wat je zegt maar de toon die je aan slaat. Denk daar maar eens over na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ilona ; dat is helemaal aan jouw, natuurlijk. Ik zit hier niet om vriendjes te maken ofzo, maar om kennis te delen. Niks meer, niks minder. Je kent me overduidelijk niet -zelfs niet als GVer - en ik ben niet zo onder de indruk van wat voor ´toon´ mensen in mijn schrijfsels menen te ´horen´. Dat heeft vaak net zo veel met de ontvanger als met de zender te maken. Zo niet meer.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Ilona2012, inderdaad: het gaat om de toon die je aanslaat. Denk jij daar maar eens over na! @Marleen, +.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij betreft is er geen enkele discussie over hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Andraman : dat is nu net het leuke ; het gaat hier helemaal niet over een / mijn mening, maar om een simpel feitje, en twee woorden die dan wellicht wel een relatie hebben, maar iets verschillends betekenen en een andere handeling vragen. Het was de opmerking - en vooral het minnetje - van Jeffrey666 waar mijn reactie op sloeg waar Ilona het blijkbaar zo moeilijk mee heeft. En ja, luchten is altijd tijdelijk ; het moet dan ook regelmatig gedaan worden. Ook als je wel ventileert. Net zoals je hart luchten van tijd tot tijd nodig blijft, ook als je voortdurend je mening ventileert. ;-)
nee dat lijkt me niet. Ik weet niet wat de reden van het luchten is, maar 10 min. is wel erg kort. Kun je geen twee ramen of een raam en een deur tegen elkaar open zetten? Dat wil wel helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10 tot 15 minuten is opzich voldoende om een kamer te luchten maar langer is toch wel beter en zou zo en zo ten alle tijden een rooster open laten indien dat aanwezig is uiteraard en als er een kachel aanstaat op de betreffende kamer die uitzetten tijdens het luchten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks jef666 voor de +