Waarom komt het soms voor dat je in de zelfde straat meerdere huizen hebt met het zelfde huisnummer?

Er staat dan vaak een A of en een B bij een van de huisnummers op om het toch nog een beetje uniek te maken. Maar waarom is dat?Waarom hebben sommige huizen het zelfde huisnummer als hun buren?
(bv huppeldepup straat 1 en 1a. 3 en 3a. en dan heb je bijv weer gewoon 5,7,9, en noem maar op.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4K

Het beste antwoord

De gemeente heeft op een gegeven moment in dergelijke straat de huisnummers toegekend aan de panden die er op dat moment stonden.

In de loop der jaren zijn daar huizen of andere panden bijgekomen en om niet per gemeente verordening de gehele nummering van de straat te hoeven wijzigen hebben ze aan het huisnummer een letter toegevoegd.

Het toevoegen van een letter is namelijk vele malen goedkoper dan het wijzigen van de gehele nummering, niet alleen de huizen moeten voorzien worden van een nieuw nummer maar ook de gemeentelijk basis administratie, het kadaster, de telefoongids en al wat meer moet de wijzigingen van nummering opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Die huizen zijn later gebouwd. Om de naastgelegen huizen anders door te laten nummeren is geen optie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms worden huizen gesplitst in twee als ze in hun geheel niet verkocht kunnen worden.
12 jaar geleden
huizen met een letter zijn er meestal later bij gebouwd. Het zou lastig zijn om na het bouwen van die nieuwe huizen alle huisnummers te laten aanpassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms gaat dat om grote huizen of boerderijen die
vroeger een huis waren, maar nu gesplitst in meer huizen voor meer families.

Soms gaat het om huizen die later bijgebouwd zijn op een stuk grond waar vroeger een huis stond en nu meer dan een.

In zo'n geval kun je moeilijk van iedereen in de straat verwachten dat die een nieuw adres, huisnummer krijgen.
En daarop wordt dat zo opgelost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat alle huizen in optelling elk één nummer hebben .
Als er tussen de rij huizen na een tijdje een huis bij komt
veranderen ze nummer 1 in 1a en dat er naast die er laatst bij gekomen is geven ze het nummer 1b zodat de andere gelijk oplopend zijn .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn geval is het zo dat er meerdere chalets staan op 1 groot stuk grond. Dus ieder chalet heeft dan ook nog een eigen nummer.