Waarom beslaan onze ramen?

Voornamelijk in de huiskamer, waar we dubbel glas hebben. Ik heb altijd gedacht dat dubbel glas niet kon beslaan. Vorige winter ook geen problemen gehad, maar nu is het heel erg. Kan niet meer naar buiten kijken....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
14.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen dus...

Het beste antwoord

Ik heb begrepen dat er aan de binnenkant condens vorming ontstaat.
Ik moet toegeven dat er inderdaad twee problemen kunnen zijn.
Ventilatie: te weinig ventilatie kan condens op dubbelglas geven, maar te weinig ventilatie is ook zeer slecht voor ons gezondheid (slecht zuurstof gehalte en kans voor schimmels om tot ontwikkeling te komen.)
Dubbelglas: Het kan ook zijn dat jou dubbel glas lek is (dit kan komen door de werking van kozijnen ism met een verkeerde plaatsing van het glas)
Als het maar op een raam voorkomt in het zelfde vertrek dan kun je er vanuit gaan dat het raam lek is en de isolerende werking van het raam minimaal is geworden.
Als het op meerdere ramen in het zelfde vertrek is dan heb je een ventilatie probleem.
Ik weet ook niet of je met een CV of gas kachel stookt want bij CV stoken mag het niet voorkomen, of je moet een heel vochtig huis hebben (optrekkend vocht via fundament of lekkage in water leidingen) ingeval van een vochtig huis moet je snel actie ondernemen want dit is echt slecht voor jou gezondheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Beginsel van Watt... Middelbare school furmule... Water condenseert daar waar de temperatuur het laagst is... Ramen grenzen aan de buitenlucht, koelen het meest af... En het in de lucht opgeloste water kan niet IN de lucht opgelost blijven door de lagere temperatuur aan het glas, dus moet het water uit de lucht, vandaar dat water ontstaat op het glasoppervlak, en we noemen dat condens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Xinix zei plus dat dubbel glas je woning nog beter isoleert, vaak worden er in combinatie met dubbele ramen nog meer isolerende maatregelen genomen. Gevolg, meer vocht wat in de woning blijft hangen en dus condenseert.

Vooral goed blijven ventileren, heb je luchtroosters bij de ramen? Gebruik ze dan! Anders gedurende enige tijd wat ramen open zetten, ja, zelfs in de winter, zelf doe ik dat bijvoorbeeld altijd tijdens het ochtendritueel, opstaan, ramen open, douchen, aankleden, ontbijten, eerste ochtendklusjes en dan na een uurtje de boel weer dicht (behalve de roosters).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie zouden je dubbel glas ramen niet moeten beslaan.
Wij hebben echter een gevelkachel onder het raam staan, en op het moment dat we de kachel aan zetten, komt de warmte tegen het raam aan, en beslaan deze even.
Ik weet dus niet of in jou situatie ALLE ramen in de huiskamer beslaan. Mochten slechts enkele ramen beslaan, kun je even checken of het condens IN het raam zit. Is dit het geval dan is het raam ' lek' en zul je het moeten laten vervangen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan welke kant van de ramen heb je condens? Bij ons condenseert op het moment de dauw buiten op onze glazen uitbouw

Modern dubbel glas isoleert zo goed, dat de buitenste laag glas kouder wordt dan het condensatiepunt van de lucht. (Het wordt niet meer opgewarmd door de wamre lucht die aan de binnenste laag glas grenst). Daarom ontstaat condens AAN DE BUITENKANT van je ramen.

Bij ouder dubbelglas komt er nog zoveel warmte door de ruiten heen dat de buitenste laag glas warm gebnoeg blijft om condensatie daar tegen te gaan.

Bij enkel glas wordt de glasplaat van buiten zo sterk afgekoeld dat de plaat aan de binnenkant condenseerd.

Toegevoegd na 24 minuten:
OK; binnen dus.

Dan is luchten het prediekaat. Je noet elke dag twee of 3 keer de hele boel gedurende 5-10 minuten open zetten.

Dat is lang genoeg om vochtige warme lucht te vervangen voor de koude -relatief- droge lucht van buiten, maar is kort genoeg om je huis (Meubels, muren) niet echt af te laten koelen. Hierdoor wrodt het snel weer warm.

Bij langer luchten kost het veel energie om je woning weer op temperatuur te brengen.

Het open laten staan van een raampje zorgt voor lokaal condens op plafond & muur, welke sterk afkoelen, en schimmelvorming.

In huis: Zorg ervoor dat je bij het koken de afzuiging aan hebt staan. Bij douchen idem. Als je een badkamer met raam hebt: Zet na het douchen het raam een kwartiertje open
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je ramen beslaan, betekent dat dat je niet genoeg lucht... er zit dan in de lucht in huis teveel vocht, dat dan op de koudste plek neerslaat, in dit geval de ruiten...

meer luchten... eigenlijk in iedere ruimte ergens iets open laten staan... als je hebt, de centrale afzuiging geregeld zacht laten draaien... na het koken en de afwas het keukenraam open zetten...