Wie betaald de huur na brand?

Mijn kamer is afgebrand, wie betaald nu de huur? Mijn inboedelverzekering of de opstalverzekering van de verhuurder? Dus moet ík nu de huur betalen of de verhuurder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.6K

Antwoorden (4)

De verhuurder kan geen prestatie leveren, namelijk onderdak voor jou, dus hoef je ook niks te betalen tenzij hij vervangend onderdak heeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is afhankelijk van de oorzaak van de brand.

Is de brand ontstaan door jou ernstig verwijtbaar handelen dient in principe jou verzekering de huur door te betalen.

In alle andere gevallen is het aan de verhuurder zelf om voor zijn inkomsten te zorgen, de opstalverzekering betaald namelijk ook niet, die dekt alleen de materiële zaken.

Zolang de kamer onbewoonbaar is kan de verhuurder jouw geen onderdak bieden en vervalt automatisch de plicht tot betalen van huurpenning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo lang jij geen gebruik kan maken van de kamer wordt de huur opgeschort. De opstalverzekering van je verhuurder neemt dit mee als schade en zal dit uitbetalen aan de verhuurder. Zodra de kamer opgeknapt is en weer bewoonbaar is gaat het huurcontract weer in en moet je dus weer huur betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brandschade valt altijd onder de opstalverzekering dat wil dus zeggen van de verhuurder. Mits het aangetoont kan worden dat de schade door de huurder is onstaan door nalatigheid. In alle andere gevallen zal de opstalverzekering de huur vergoeden aan de verhuurder hij zal dit opnemen als schade.

Als de verhuurder jouw geen tijdelijk onderdak kan bieden hoef je de huur niet te betalen.
Is dit wel het geval moet je de huur gewoon door betalen wel moet dan het onderkomen gelijk zijn aan wat je had of beter. Hier hoef je dan geen extra huur voor te betalen.

Ook is het zo dat de huurder jouw een onderkomen moet bieden dat aan alle eisen van brandveiligheid wordt gesteld.
Dat wil zeggen alarmeren en blusmiddelen.
Is dit niet het geval is hij zelf in gebreken gesteld.
En kan jouw nooit de schuld in de schoenen worden geworpen.
Je moet immers wel de kans hebben gehad om de brand te kunnen bestrijden.

Maar dit is meer iets voor de echte juristen zo'n vaart zal het vast niet lopen.

Suc6