Ik wil graag een huis kopen, maar ik heb wat advies nodig, wie kan me daarmee helpen?

Beste mensen,

Binnenkort ga ik een huis kopen, van buitenkant ziet de woning goed uit, maar ik heb mijn twijfels aan de omgeving en bouwtechnische gedeeltes, wie kan me uitleggen naar welke punten moet ik kijken als ik aan de bouwconstructie twijfel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (5)

een aankoopmakelaar is daar een goede persoon voor. Die kan je ook adviseren wie een goede persoon is om een bouwtechnische keuring door te voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een onafhankelijke makelaar mee laten kijken hier zijn helaas wel kosten aan verbonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat een bouwkundig rapport opmaken, zo komen alle gebreken naar boven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag altijd een offerte vooraf over de kosten van een bouwkundig rapport. Dat kan onaangename verrassingen voorkomen.
De omgeving kan je zelf verkennen, doe dit op verschillende dagen en tijdstippen. Praatjes maken met mensen kan je veel informatie opleveren, bijvoorbeeld over die snelweg die ze achter je huis gaan aanleggen.. Misschien weten ze zelfs meer over het huis.

Bouwtechnisch kan je veel zelf zien, vooral heel goed kijken, tijdens een bouwkundig onderzoek doen ze ook niks anders als goed kijken, het enige verschil is dat ze veel ervaring hebben en weten waar je op moeten letten.
Als het een oud huis is probeer dan in de kruipruimtes te kijken, vocht en rot hoor je hier niet tegen te komen.

Verder vooral opzoek naar tekenen van lekkage en verzakkingen, muren horen recht te staan, enz.

Ook kan je bij de gemeente de bouwtekeningen inzien. Zo kan je vergelijken en zien of er ingrijpend verbouwt is. Staan alle muren er nog en zo niet, is de constructie goed. (hiervoor zal je wel een expert nodig hebben)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je bouwtechnisch niet onderlegd bent, doe je er goed aan een vakman in de arm te nemen. Op adviezen van de verkopende makelaar moet je nooit bouwen, die heeft alleen het belang van de verkoper in gedachten. Als je ook maar één onderdeel niet signaleert, kan je dat honderden euro's kosten.

Een aankoop makelaar kan je ook op de hoogte stellen van de plannen die er ten aanzien van de directe omgeving liggen, zodat je straks niet ineens een 6-baans snelweg voor de deur krijgt (of iets anders wat je helemaal niet wilt).

Het is van belang, dat je in de directe omgeving op diverse tijdstippen rondloopt en ziet of er veel verkeer is, of de bewoners luidruchtig zijn en of er een hangplek voor jongeren op je stoep is (tenzij je dat voor jezelf ook zoekt is het geen prettig iets ;)). Waar zijn de dichtstbijzijnde winkels, waar het openbaar vervoer, als je dat nodig hebt.

Voor het eerst een woning kopen is een zeer serieuze zaak. Als je je goed voorbereidt, kan het een heel leuke bezigheid zijn met goed resultaat.
Succes.
Ivana