Kan je papieren verbranden in een houtkachel?

Heb geen zin om ze te versnipperen (oude bankafschriften etc)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
7.8K

Antwoorden (4)

Versnipperen hoeft niet, kan zo de kachel in.

Gooier niet teveel tegelijk in, de as van papier kan het rooster doen verstoppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke kachel heeft een rooster en niet in elke schoorsteen is een klep geplaatst. Er zijn tegenwoordig 10 soorten 'houtkachels' en niet elke kachel is geschikt om grote hoeveelheden papier in te verbranden. Soort, maat en kwaliteit van de schoorsteen maakt ook veel verschil. Papier ontbrandt makkelijker dan hout, als je losse velletjes hebt. Stop maar eens een oud telefoonboek in je kachel, dat zal minder goed branden dan een stuk droog hout. Van het telefoonboek zul je veel as overhouden, of er zal veel as met de rook mee de lucht in vliegen. Het maakt ook nog uit of je het papier in je kachel stopt als die al heet is, of dat je het gebruikt als aanmaakmateriaal. Ik zeg niet dat het nooit kan, ik zeg alleen dat het afhangt van je installatie (kachel + schoorsteen). De ene kachel is de andere niet. Ik heb er in 6 huizen nu 7 gehad en kan je uit ervaring vertellen dat wat in de ene kachel goed brandt, in de andere niet brandt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een kachel / schoorsteen moet een schoorsteenklep zitten, je bent anders niet verzekerd voor brand. Zonder schoorsteen klep verdwijnt 75% van de warmte door de pijp en kan bij een schoorsteen brand de brand uitbreiden omdat de zuurstof toevoer niet afgesloten kan worden.
Alleen als je een gesloten houtkachel hebt en GEEN rieten daken in de buurt (behalve tijdens regen) en je schoorsteen is goed geveegd.

Papier gaat makkelijk brandend mee de schoorsteen in. Papier is licht, en wordt met de opwaartse stroming door de warmte meegezogen.

Een schone schoorsteen zal niet gauw in brand gaan, een vuile misschien wel. En brandende snippers boven je huis heb je liever niet op droge rieten daken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een goede schoorsteen en kachel is het niet mogelijk dat een brandend voorwerp aan de bovenzijde als vonken regen eruit komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb ik heel wat slechte schoorstenen gezien....en de brandweer is bij buren voor een schoorsteenbrand al eens langs geweest.
Uiteraard zal een zwaarder voorwerp als een houtblok echt niet brandend de schoorsteen uitkomen....papier snippers dus wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt is tijd dat je dan is bij de brandweer gaat vragen wat er exact brand bij een schoorsteenbrand. Bij een schoorsteenbrand verbrand de aanslag in de pijp die er gevormd is door roet en hars. Overigens kunnen houtblokken een aardig vonkenregen veroorzaken, het is niet voor niets dat men bij bepaalde houtsoorten een vonkenscherm voor de open haard moet plaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom branden we alleen niet vonkend loofhout in onze kachel...hoe denk je dat die aanslag in de schoorsteen in de fik gaat? Juist door die brandende vonken welke de schoorsteen ingezogen worden. (of door veel te heet te stoken) Tevens eist menig brandverzekering een schoorsteenveeg verklaring voor ze vergoeden bij schoorsteenbrand. In mijn reactie schreef ik niet voor niets dat de schoorsteen schoongeveegd moest zijn.
Best link! Het verbrand wel in no time, maar als je het deurtje van de haard dan open doet om er bv nog meer bij te gooien dan krijg je fikse circulatie. Een heus wervelstormpje van brandend papier. Als dat op iets licht ontvlambaars komt heb je zo de boel in de hens. Of mindet gevaarlijk, brandplekken, en die wil je ook niet.

Heb je geen klepje voor je haard en je verbrand papier dan kan het ook opwaaien door luchtcirculatie, bv door voorbij lopen, tocht van een deur...

Ik zou t niet doen, to risky...
Als je meent het wel te moeten doen, doe aub heel voorzichtig!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt hier gesproken over een houtkachel, niet over een haard. Een kachel is in principe gesloten en kunnen er geen vonken uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar, hoe krijg je het hout er dan in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door het deurtje dat na het vullen weer dicht moet. Het is ook daarom dat ik zeg gooi er niet teveel tegelijk in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het deurtje bij een kachel zit tot tegenstelling van een haard ruim boven het vlambed, hierdoor ontstaat er geen extra circulatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: Bekijk eens de jotul houtstokers. Zijn kachels voorzien van warmtewisselaar bovenop het apparaat om daarmee een heel huis effectief te verwarmen op hout. Daarom zit de deur daar aan de voorzijde. ps Ik heb zo'n 14KW houtstoker, genoeg dus voor verwarmen van een huis van 600 kubieke meter inhoud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ook in die kachel kan men rustig papier opstoken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: Die laatste reactie spreekt je eerste tegen...
Ligt eraan wat voor kachel en schoorsteen je hebt. Bij een goede allesbrander kun je ook papier branden (niet te veel tegelijk). Heb je een gewone houtkachel, dan wordt het papier niet goed verbrand. Het vliegt dan in kleine stukje met de rook mee de schoorsteen in. Kans op een verstopte schoorsteen, met als gevolg schoorsteenbrand en/of veel rook in huis doordat je kachel niet meer goed trekt. Als je geen vonkenvanger op je schoorsteen hebt, is er ook kans dat brandende deeltjes buiten neerkomen op brandbare materialen.
Je kunt sowieso niet een hele stapel in een keer erin gooien. Als je telkens maar 5 vellen kunt doen, denk ik dat een versnipperaar veel minder moeite is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat een stuk papier minder goed verbrand dan hout? Papier heeft een lager ontbrandingstemperatuur dan hout, voordat het in de schoorsteen komt is het geheel verbrand. Overigens bestaat er ook nog zoiets als een schoorsteenklep (goede installatie) die dicht moet staan als de schoorsteen warm is om overmatige trek te voorkomen. Stook dagelijks hout als verwarming voor het huis en als kooktoestel en verbrand met regelmaat het overtollig papier en heb nergens problemen mee. Schoorsteenbrand ontstaat door een aanslag van roet en hars in de schoorsteen, duid er op dat de schoorsteen onvoldoende warm wordt tijdens het stoken en niet door papier dat er mogelijk doorheen dwarrelt.