Wanneer gebruik je een veerring en wanneer kies je beter voor een tandring?

Ik weet dat een veerring voorkomt dat een moer los trilt maar heeft een tandring niet hetzelfde effect of zelfs nog beter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
24.4K

Het beste antwoord

Een tandring is specifiek bedoeld om in het materiaal te vreten en een optimale elektrische geleiding te verzorgen. meestal worden deze gebruikt bij aardingsinstallaties en stroomaansluitingen. ook voorkomt een tandring dat bijvoorbeeld een fietsdynamo op koplamp verdraaid op de bout.
Veerringen zijn inderdaad om de moer op spanning te houden tegen los trillen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik vermoed, dat een tandring mee los kan trillen met de moer, terwijl een veerring een constante spanning op de moer blijft uit oefenen, zodat deze niet los kan trillen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het effect is inderdaad beter met een tandring. Een tandring heeft echter het grote nadeel dat de ondergrond altijd beschadigt. Dit wil je natuurlijk niet hebben als de ondergrond is gegalvaniseerd of andere metalen delen die gecoat zijn of zelfs gelakt. Wanneer dit beschadigt, wordt de bescherming ervan aangetast en heeft roestvorming vrij spel. In die gevallen kun je dus beter een gewone veerring gebruiken.