Gevelkachel waait uit door de wind, heeft iemand een oplossing ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
5.9K

Antwoorden (2)

Als een gevelkachel uitwaait is er sprake van tocht in de verbrandingsruimte.

Je zult moeten gaan voorkomen dat die tocht door de kachel kan gaan, dit kan door een goede kap op de juiste wijze op de in- uitlaat van de kachel te monteren.

Ook zal je na moeten gaan of er in de verbrandingsruimte geen lucht lek zit zodat de wind vrijspel heeft en verbrandingsgassen de kamer in blaast.

Overigens kan er ook weinig aan de hand zijn, gevelkachels staan er om bekend dat als een stevige wind op het rooster staat dat dan de kachel uit kan waaien, dat is niet te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op deze wijze zal de kachel inderdaad uitgaan door koolmonoxide. De inlaat voor schone lucht zit namelijk achter hetzelfde rooster als de uitlaat van verbrandingsgassen. Door een dergelijke kap toe te passen zal de kachel vervuilde gassen aanzuigen en doven. Als je een kap maakt zorg er dan voor dat de voorzijde niet afgesloten is.
Inderdaad gevelkachels zijn gevoelig op wind direct op het buitenrooster.
Echter als het probleem zich vaker voordoet dan eerst en zodat het irritant wordt kun je kijken of het waakvlammetje wel stevig genoeg brandt en goed gericht staat op de thermokoppel.
Die twee dingen zijn af te stellen.
Tenzij hij zelfs uitwaait als hij volop aan verwarmen is dan moet de gevelkachel eens goed nagekeken worden.
Mischien zit er buiten voor het rooster geen winddeflector op.
Dat is het beschermplaatje dat op enige afstand van het buitenrooster gemonteerd zit en directe wind op de gevel verhinderd door het buitenrooster naar binnen te komen.