Blijven bomen doorgroeien of gaan ze na een groeiperiode de breedte in en worden ze niet groter.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.2K

Het beste antwoord

Iedere boom heeft een bepaalde leeftijd die hij kan worden.
Een perzik wordt meestal niet ouder dan 15 jaar, maar een Taxus kan wel 2000 jaar oud worden.
Zo heeft iedere boom ook een maximale hoogte, al naar gelang de soort.
Al dit soort zaken zit in de genen van de boom.
Is een boom op de max. hoogte, dan gaat de groei er uit en gaat de boom uiteindelijk dood.
Hij wordt dus niet breder.
Het houdt dus een keer op ,met in de hoogte groeien.
Maar er zijn natuurlijk ook weer uitzonderingen.
De evolutie is nog in volle gang en bij iedere zaailing van een boom , kunnen er afwijkingen ontstaan (mutatie's),
waardoor er een boom toch nog iets hoger kan worden, dan gebruikelijk.
Uit zaailingen van deze boom, kunnen er weer nieuwe zaailingen komen die opnieuw nog iets hoger kunnen zijn.
Ook hebben groeiomstandigheden invloed op de max. hoogte, een dennenboom in het laagland wordt aanzienlijk hoger dan de zelfde soort in de bergen, heel hoog in de bergen kan het zelfs een dwergboom zijn van maar enkele meters.

Van alle bekende bomen op aarde is de max. hoogte bekend, maar er blijven bomen die zich er niets van aan trekken en stiekem weg hoger worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat hangt af van boom soorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elke soort boom heeft zijn eigen maximale lengte

bij www.contentcorner.nl staat vermeld hoe je daar achter kunt komen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bomen die bij ons groeien, worden niet zo indrukwekkend hoog. Alhoewel … Ga maar eens naast een oude zilverspar van 60 meter staan, of naast een eik en beuk van elk 50 meter. Toch wel imposant! Niet alle bomen worden even hoog. Hun hoogte is onder andere afhankelijk van de soort. Een berk zal zelden de 30 meter halen en de paardekastanje, die toch een enorme kruin heeft, reikt niet hoger dan 25 meter. Die bomen hebben dus van moeder natuur hun eigen groeisnelheid meegekregen.
Daarnaast bepaalt het klimaat ook de groei. Bomen in een warm en vochtig klimaat zullen groter zijn dan bomen in ons gematigd klimaat. Ook de voedingsstoffen in de bodem bepalen mee de boomgrootte.
Ten slotte speelt de hoeveelheid licht een rol. Een beuk in een park staat heel vaak allee. Hij zal zich eerder in de breedte dan in de hoogt vertakken. Een beuk die in een beukenbos groeit heeft af te rekenen met concurrentie. De bomen staan er zo dicht bij elkaar dat ze zich moeten inspannen om licht op te vangen. De enige mogelijkheid is dan in de hoogte groeien, reikend naar het licht. Alleen de hoogste beuken zullen overleven.
De hoogste bomen zijn de sequoia’s. Deze reuzen vinden we in het Sequoia National Park in de Verenigde Staten. Daar vind je bomen van wel meer dan 100 meter hoog. Een andere beroemde sequoia is General Sherman. Met zijn hoogte van 84 meter en een doorsnede van 11 meter aan de grond wordt hij beschouwd als het grootst levende wezen op aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een boom koopt, staat bij de info over de boom zelf, hoe hoog hij kan worden. Dit zodat je weet of hij in je tuin past. Ze bereiken dus maar een vastgelegde hoogte. Hij groeit dan wel in de breedte door, vandaar dat we moeten snoeien om hem in vorm te houden.
amc
14 jaar geleden
Een boom groeit in alle richtingen tot hij niet meer groeit en vervolgens sterft...

Toegevoegd na 5 dagen:
Als een boom zijn eigen maat bereikt heeft, dan groeit hij niet meer...

Want een boom weet zelf ook wel dat als hij hoog is, veel wind vangt... (!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij sommige mensen groeien de bomen tot in de hemel!