Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt mijn gaskachel?

Ik heb in mijn studentenkamer een Pelgrim Bambino gaskachel. Er is helemaal niks mis mee, ik weet hoe ik hem aan moet krijgen etc.
Maar nu zit ik me al tijden af te vragen wat dit ding is (zie foto). Ik gok dat het de thermostaat is, maar heb geen idee wat ik er mee moet. Moet deze bij de kachel liggen? en kan ik dat koperen spiraal wat hem verbind met de kachel wat rekken, want hij ligt nu erg dicht bij de kachel en heb het idee dat dat beïnvloed wanneer de kachel aanslaat (niet vaak genoeg...)
Ik heb al gezocht naar een handleiding, maar ik kan niks vinden. Iemand die een handleiding heeft liggen of die hier ervaring mee heeft?

Toegevoegd na 6 minuten:
Het gaat dus om die koperen "pen" die op het midden van de foto staat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is inderdaad je thermostaat. Op die plek zal ie je kachel inderdaad beïnvloeden, want hij vangt de stralingswarmte van de kachel op, en zal hem temperen terwijl de kamer nog niet warm is. Probeer VOORZICHTIG de spiraal uit te rekken tot het dikke koperen staafje geen zichtkontakt met de kachel heeft. Dan reageert ie alleen op de luchttemperatuur van de kamer en dat wil je.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Precies!

Andere antwoorden (1)

dat staafje is inderdaad de thermostaat... leg hem op de grond achter de kachel en alles is oké...

het an zijn dat aan de achterzijde van de kachel onderaan een inkeping zit om hem n te steken en anders laat je hem gewoon op de vloer liggen...

Toegevoegd na 1 minuut:
zo heb ik het altijd gebruikt en dat ging goed...
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding