Is er een nuttige kant van parasieten?

Ik ken alleen de kant dat ze vervelend, vies en alles behalve positief zijn. Maar is er ook een positieve kant aan een parasiet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
3.4K

Het beste antwoord

Een parasiet is NOOIT positief. Een parasiet buit zijn gastheer uit. Hij gebruikt de gastheer. Het kan nog erger, dat is een parasitoïde. Deze laatste is zo erg dat de gastheer er ten onder van gaat.

Er zijn dus geen nuttige kanten van een parasiet (vanuit de gastheer gezien dan). Voor de parasiet is het over het algemeen alleen maar nuttig parasiet te zijn. Hij hoeft niets te doen dan zich te voeden en te vermenigvuldigen.

Extra:
Een parasiet is een vorm van Symbiose. Symbiose is het samenleven van twee levensvormen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen:

parasitisme (bovenstaande). Samenwerking is schadelijk voor de gastheer.

parasitoïdisme. Schade aan gastheer is zo schadelijk dat de gastheer erdoor ten onder gaat.

mutualisme. Een samenleving van twee levensvormen waarbij de samenleving gunstig of noodzakelijk is voor beide levensvormen (symbiose in enge betekenis).

commensalisme. De een profiteert en de ander heeft hier geen nadeel aan.

amensalisme of antibiose, waarbij de een het leven van de andere afremt, zonder er zelf voor- of nadeel van te ondervinden.

Waar jij aan zat te denken is dus Mutualisme. Dit heeft voordelen voor beiden.

Toegevoegd na 43 minuten:
Naar aanleiding van de reactie's:

Je kunt ook nog op een andere manier kijken naar "het nuttig zijn van parasieten".

Voor een gastheer zijn parasieten in principe nooit nuttig.
Als het wel nuttig is, noem je het geen parasiet meer. Op zo'n moment wordt de "samenleving" dus geen parasitisme, maar mutualisme. Een voorbeeld hiervan is wormbehandeling voor mensen met de ziekte van Crohn. Deze wormen zijn eigenlijk parasieten, maar in dit geval spreek je van mutualisme.

Parasieten én of parasitoïden kunnen wél nuttig zijn voor iemand anders (dus niet de gastheer). Een voorbeeld is de sluipwesp. Deze wordt gebruikt al biologisch bestrijdingsmiddel tegen rupsen en bladluis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dát is toch wel wat anders. Maar in essentie blijft het zo dat de parasiet schade veroorzaakt aan de gastheer. In dit geval is het echter WIL je dat de parasiet schade aanricht in je darmen. Hoe ik het opvat: Het blijft een parasiet, bij brengt schade toe aan je lichaam. Toevallig komt dit wel goed uit, dus is het resultaat positief. In zeker zin zou je dit kunnen opvatten als symbiose. Echter zou dezelfde worm bij een "normaal" persoon een parasiet zijn. Ps. Wij mensen hebben ook een soort symbiose met onze "darmflora".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik het dan NIET mee eens. In je eerste geval heb je het volgende:
Mens + worm > Worm helpt mens door de ziekte te "bestrijden". Mens helpt worm door hem van voeding te voorzien. Sluipwesp + rups is een parasitoïdisme. De sluipwesp (de jonkies) eten de rups gewoon beetje bij beetje op. De gastheer (rups) heeft hier TOTAAL geen voordeel aan. Dit is natuurlijk nuttig voor de tuinder, maar de tuinder is niet de directe gastheer van de sluipwesp (of haar jonkies). Sluipwespen zijn een vrij bekende groep omdat ze parasitoïden zijn van andere insecten (wiki) Heb overigens ooit wat gelezen (ik dacht wiki, blijkbaar niet) dat er ook weer een andere soort sluipwespen waren, die hun eitjes in de eitjes van sluipwespen legde. (nog duidelijk)? Je had dus rups met eitjes van sluipwesp, maar die eitjes bevatte ook weer eitjes van een andere soort sluipwesp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je helemaal gelijk in. In dit soort gevallen kunnen ze dus, door ze slim te "gebruiken" wel degelijk nuttig zijn. Ik voeg dit toe aan mijn antwoord (in eigen woorden), omdat ik deze manier van op de vraag kijken zelf niet had gezien. Dat laatste meende ik echt op wikipedia te hebben gelezen. Kon het helaas niet meer vinden, of ik moet gedroomd hebben! ;p

Andere antwoorden (3)

Op micro niveau niet, maar op macro niveau wel. Immers parasieten nestelen zich vooral bij verzwakte dieren en zorgen ervoor dat die eerder doodgaan waardoor die zwakke dieren zich niet kunnen voortplanten en waardoor de diersoort als geheel niet verzwakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens de evolutie, zijn dieren gekomen en gegaan, alles wat niet goed past in het geheel verdwijnt vanzelf weer.
In de natuur krijgen vooral de minder gezonde, dus minder sterke dieren, vaak parasieten.
Ze zijn dus een onderdeel van de natuurlijke selectie.
Parasieten, putten vaak de gastheer uit, waardoor hij vatbaar wordt voor dodelijke ziekten.
Ook kunnen bepaalde parasieten ernstige ziekten met zich meenemen, waar de gastheer aan kan bezwijken.
Hierdoor overleven alleen de sterkste dieren en dat is weer belangrijk voor de instandhouding van de soort.
Zonder parasieten zouden juist veel diersoorten uitsterven.
Dus zijn ze erg nuttig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de parasiet zelf wel. Hij hoeft een aantal zaken niet te ontwikkelen om toch een volwaardig bestaan te hebben (ze hebben bijv vaak slecht ontwikkelde spieren, poten ed omdat ze met iemand anders meeliften).

Ik weet dat ze vies lijken maar in de kringloop heeft toch iedereen wel een functie.

Je zou ook kunnen vragen wat het nut is van leeuwen die al die arme andere dieren vermoorden en opeten en de rest van de tijd in de zon liggen en luieren.

Die zijn dan in feite niet beter....

Ze dragen allemaal bij aan het in stand houden van een evenwicht.
amigo