Wie kent de herkomst van dit glazen kogelflesje?

Ik heb een glazen kogelflesje in mijn bezit en vroeg me af waar het vandaan komt.

Het flesje is ongeveer 19cm hoog, inhoud zal zo'n 30cl zijn. Het glas is dik en in de hals zit een glazen kogel die de fles afsluit wanneer deze op de kop gehouden wordt.

Onderop staat in raillief de letters RG.

Wie weet de fabrikant, jaartal of merk dat het flesje gebruikte?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
4.7K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ik denk tussen jaren 50 en 65 in

Het beste antwoord

Het dateert uit de eerste helft van de twintigste eeuw.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het principe ervan is in 1892 uitgevonden.

Toegevoegd na 24 minuten:
Jarenlang had men gezocht naar een manier om sprankelende dranken zoals limonade, spuitwater of bier in een gesloten fles te bewaren, zonder dat de dop er onder de druk van het gas kon afspringen. Dit kogelflesje van Hiram Codd was een van de meer succesvolle ontwerpen.
In Gent spraken de mensen niet over een kogelflesje, maar over een safarke. Wellicht gaat dat terug op Chaffart, de naam van een Gents familiebedrijf dat drinkwater verhandelde. Maar er is nog nooit een flesje teruggevonden met de naam Chaffart op. Het blijft voorlopig dus een onbevestigde hypothese.
Intacte kogelflesjes zijn tegenwoordig uitzonderlijk, want kinderen maakten de flesjes stuk om met de knikker te kunnen spelen.

Toegevoegd na 54 minuten:
Andere benamingen ervoor behalve het al genoemde kogelflesje en saf(f)arke zijn: Codd-flesje (in het Engels "Codd bottle") en knikkerflesje. Hier wordt precies beschreven hoe ze werden gemaakt: http://grootheers.be/html/de_watermannen_van_horpmaal.html
Voor de limonademakers was het niet zo leuk dat kinderen de flesjes om de knikker stuksloegen. Ze verloren op deze manier veel en duur leeggoed. Want statiegeld op flessen bestond nog niet, dat werd pas in 1941 ingevoerd door de Duitse bezetter om te vermijden dat er te veel flessen verdwenen.

Toegevoegd na 1 uur:
De uitvinding van de kroonkurk, in 1932, maakte de kogelfles (met gazeuse) overbodig. De flesjes waren bruin of donkergroen gekleurd als er bier in zat, en het glas was lichtgroen of 'halfwit' voor water of limonade.

Vermoedelijk heeft er in jouw flesje gazeuse (priklimonade) gezeten. Zo'n flesje prik was een kleine luxe. Misschien betekent RG Riedel Gazeuse?
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets meer aan toe te voegen mijn vader had het vroeger ook altijd over een kogelflesje, waar frisdrank in zat.
+

Andere antwoorden (1)

dat is van de coca cola die werden vroeger gelost op de eekwal in zwolle de ome van mijn vader die was er de groot handel van gr g schuit