Onze verwarmingsketel op aardgas verliest continue wat gasgeur en daarom zetten we altijd het raampje open in de berging waar die ketel hangt.Waarom?

De verwarmings ketel van onze aardgas geeft een gasgeur, waarom?
Voor alle zekerheid zet ik steeds het raampje open in de berging waar die ketel hangt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
14.1K

Het beste antwoord

Raampje openzetten is een goed plan - maar het is wel een *noodmaatregel*, die vooral *tijdelijk* moet zijn.

Als je de brandweer zou bellen, zou die waarschijnlijk direct de hoofdkraan afsluiten - en terecht, denk ik, want deze situatie is domweg gevaarlijk.

Er zit een lek - zoveel is duidelijk. Het probleem met een onbekend lek is dat het zomaar groter zou kunnen worden - en dan is een open raampje niet meer voldoende.

Ik wil maar zeggen: bel SNEL een monteur. Die kan je installatie onder extra druk zetten, om op die manier het lek snel te vinden.

Een monteur kan ook zien of het lek eventueel heel ergens anders zit - bijvoorbeeld in een gasleiding die naar de buren loopt. Zo'n soort lek is zo mogelijk nóg gevaarlijker, omdat zich dan gas kan ophopen in een kruipruimte of een spouwmuur.

Dus pak de telefoon en bel meteen.

Toegevoegd na 3 minuten:

Als je ergens een service-abonnement hebt, kun je het betreffende bedrijf bellen.

Je kunt ook het nationale storingsnummer voor gaslekken bellen: 0800-9009. Dat is een gratis nummer dat 24 uur per dag bereikbaar is.
Cryofiel
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
De vraagsteller woont in België, dus daar werkt dat nummer niet.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oeps, niet op gelet... In dat geval blijft het eerste staan: het bellen van een serviceverlener. Of van de energieleverancier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u voor het antwoord, service center in Belgiëis gebeld:-)

Andere antwoorden (6)

Het lijkt me verstandig om zo snel mogelijk een monteur te laten komen. Een gasgeur kan levensgevaarlijk zijn. Mogelijk zit er een lek in de gasaanvoer of afvoer.
bamibal
12 jaar geleden
Nee, dat is echt niet normaal.
Zo spoedig mogenlijk een verwarmings monteur laten komen.Hij moet hier of daar toch wat gas lekken.
burgos
12 jaar geleden
Je kunt de gaslekkage zelf opsporen: maak een sopje (water en afwasmiddel) en ga met een borstel langs, met name de koppelingen, van de leiding.

Als de geur echt uit de ketel komt, direct gasfitter laten komen. Raam openzetten kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg maar een ding. LEVENSGEVAARLIJK. Gas is zwaarder dan lucht dus zal zich meteen ophopen boven de grond. Omdat je neus minimaal 1,5 meter boven de grond zit zal je dit niet gelijk merken. Een vonkje laag bij de grond is genoeg om de hele zaak te laten ontploffen.
Dus mijn advies.
1. Hoofdkraan gas dichtdraaien
2. raampje openlaten en de deur naar de berging openlaten
3. monteur bellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardgas is lichter dan lucht hoor. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardgas#Fysische_eigenschappen
Een brandende verwarmingsketel mag nooit een bepaalde lucht geven, geen gas en geen uitlaatgassen.
Dus snel laten nakijken.
Er hangen toch geen bosjes knoflook in de berging?
Dat ruikt net zo!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn man is cv monteur ,,, en die schrikt hier van
hij zegt dat bij een ketel NOOIT een gas lucht mag hangen ,,
dus laat snel een monteur kijken
DIT IS LINKE SOEP