Wat is energiezuiniger? Een gaskachel of centrale verwarming? Zie verdere uitleg.

In de woonkamer hebben wij een gaskachel, maar ook een centrale verwarming met thermostaat. De CV staat nu overdag op 20.5 graden en 's nachts op 16 graden. We hebben een Nefit HR ketel. Woonkamer is +/- 30 m2.

De CV staat iedere dag aan, omdat er altijd iemand van ons thuis is.
De gaskachel zouden we graag 's avonds (iedere dag) aan willen doen.

De overige ruimtes in het huis zijn ook verwarmd met CV, behalve de kamers die we niet gebruiken, daar is het koud.

We beseffen dat als de gaskachel brandt, de CV thermostaat (in de woonkamer) minder snel aanslaat en de overige ruimten in het huis wat minder consequent verwarmd worden. Dit is voor ons acceptabel en geen issue.

Maar wat is voor ons goedkoper?

Moeten we zuinig zijn met de gaskachel of compenseert het zich doordat de CV minder snel aanslaat als de woonkamer warm is?
De warmte in de woonkamer is voor ons het belangrijkste.

Toegevoegd na 1 minuut:
Herstel: De woonkamer is exact 34 m2. Even nagemeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
2.5K

Het beste antwoord

De cv zal bij jullie het duurst zijn omdat je het s nachts maar liefst 4.5 graden kouder laat worden en hij dus s morgens lang moet werken om de 20.5 graden te halen.
Laat je cv s nachts gewoon op 18 graden staan dan heb je constante warmte en s avonds steek je de gaskachel erbij aan totdat je een fijne warmte hebt en dan hoeft je cv bijna niet te werken.
Ps zit er op je gaskachel ook een thermostaat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Op de gaskachel zit geen thermostaat, het is een ouderwetse.