Hoe kan ik bijna onzichtbaar een stuk stof in een spijkerbroek zetten?

Een slijtplek op het bovenbeen, ziet er nu nog goed uit maar ik wil niet dat het veel verder gaat. Verder is de broek goed, dus het is de moeite waard.
Ik wil er een stuk stof achterzetten, liefst van een oude boxershort maar spijkerstof is ook goed.

Naaien is de laatste optie, want dat zie je te goed.

Ik kan een paar opties vinden, maar ik weet niet hoe dat eruit gaat zien:

Met kledinglijm. (Textiellijm Bison)
Met een lapje waar lijm inzit wat je met een strijkbout vast strijkt.
Met zoomband.

Welke manier wordt het mooist en vooral het minst zichtbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
10.3K

Het beste antwoord

Alle drie manieren komen op het zelfde neer - en in de praktijk vaak met hetzelfde resultaat : al dan niet na een paar keer wassen, komt het los. Naaien is dus uiteindelijk de beste oplossing. Maar als het uitsluitend gaat om het verstevigen van de achterkant van de stof, zou ik het gewoon met dubbelklevende plakvlieseline doen die je opstrijkt. Desnoods herhaal je dat nog een keer. makkelijk en goedkoop, maar.....niet echt effectief.

Want sleetse plekken op een (spijker)broek echter ontstaan niet van binnenuit, maar van buitenaf. Door onder tafels te schuren bijvoorbeeld, of je tas op schoot te hebben (of kinderen) en ook gewoon door het wassen. Als je dus echt wilt dat de oppervlakte aan de buitenkant heel blijft, zul je aan de búitenkant iets moeten doen, en dan kun je maar net zo goed van de nood een deugd maken, en juist een opvallende applicatie 'decoratiestof gebruiken. En die dan wel gewoon netjes vastnaaien natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wil ik natuurlijk niet horen, maar je hebt wel gelijk, het is de plek waar ik mijn veel te grote sleutelbos in mijn broekzak heb zitten. Aan de buitenkant komt er zeker niks op, dan nog liever schuren met een stuk stof erachter genaaid. (mode blijft een raar ding) Die plakvlieseline lijkt me nu de beste oplossing, en dan moet het maar af en toe opnieuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De definitieve renovatie van Ariana is uiteindelijk de beste, maar vraagt wel wat naaiervaring ; je praat tenslotte wel over engelse naden, en feitelijk naai je dan bijna een nieuwe broek. Maar dat gaat dan ook weer jaren mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet mijn -, wel mijn + :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vroeger, toen ik nog een klein jongetje was, naaide mijn moeder er een leuke glimmende plastic appel op. :)
Een optie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, zou niet weten waar ik plastic appels zou moeten kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zijn er nog stééds , hoor. Alleen Eedje zegt plastic ; het was skai (kunstleer).
http://deoudespeelkamer.blogspot.com/2011/08/knielappen-en-elleboogbeschermers.html Mijn moeder haakte knielappen, en eerlijk is eerlijk, dat heb ik tot voor een paar jaar terug ook nog gewoon gedaan voor mijn meiden., Kon ik vervolgens voor de hele scouting (leiding!) knielappen gaan haken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahah weer wat geleerd Marleen, skai
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu ik zie dat ik de vraag moet sluiten zie ik hier naast me nog steeds een spijkerbroek liggen...
Dat wordt een klusje voor de koude winterdagen. Het beste antwoord = voor de appels

Andere antwoorden (4)

Ik waag het erop , je zegt dat naaien geen optie is maar het volgende doet je misschien van gedachten veranderen.
Wanneer je de broek in de zijnaden lostornt (beide benen)en je zet een nieuw stuk (met rechte randen of schuine randen)in dan is het wel zichtbaar maar ziet er niet "versteld"uit.
Succes .
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klinkt moeilijk en zie ik me zelf niet doen.
Ook wil ik de beginnende scheuren (het zijn nu scheurtje) fixeren.
Of bedoel je een hele lap vervangen. Dat is niet de bedoeling omdat het er nu precies goed oud uitziet. (ik ben lastig, sorry ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat is het nadeel van 'voorgeslten' broeken ; je betaalt een hoop extra, en bent er vijf jaar eerder doorheen.
Amadea
12 jaar geleden
Wel apart dat Jackd in woord een - geeft maar in gebaar een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En bij mij andersom ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stomme is de plek, het zijn niet de knieën ofzo.
In dit geval niet echt voorgesleten, maar er zitten lichte vouwen en op de "toppen" van die vouwen gaat ie nu door. De vouwen zijn niet zo dat er niet iets achter te lijmen/zetten is. Toen ik 16 was, was het simpel, stuk erachter en flink met de naaimachine er overheen. Nu moet het netjes..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een antwoord kan waardevol zijn zonder een optie voor mij te zijn. (ik - alleen aan onzin antwoorden enzo) Ik heb tot nu toe 3 plussen gegeven (en geen minnen) dus die - bij Marleen is niet van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadea, kan jij zien WIE er mint of plust?
Amadea
12 jaar geleden
Nee Jack, alleen moderators en beheerders kunnen dat nagaan in geval van vermoeden van oneerlijke praktijken. Maar vaak/meestal worden de duimen anoniem toegekend, en kan je alleen maar raden wie het geweest kan zijn.
Het minst zichtbaar wordt het als je een achterzak van die spijkerbroek zelf ervoor gebruikt, want die heeft dezelfde kleur en gelijke wassingen ondergaan. Gewoon met textiellijm achter de versleten plek plakken. Die strijkbare lijmlaag laat op een gegeven moment los, die is alleen handig voor een tijdelijke oplossing.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Textiellijm laat ook vrij makkelijk los, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij niet hor Marleen, het blijft jaren zitten.
Probeer dit eens, uitvinding van een oud-collega van me:

http://www.woolfiller.com/wie.php?lg=nl&PHPSESSID=416915ebeed148f17568eb1b457e9374
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tof spul, maar het gaat om een katoenen spijkerbroek en dat staat er niet tussen op de site.
Wat ik altijd doe is aan de binnenkant van de spijkerbroek een stukje stof lijmen met textiel lijm
Ik heb een aantal spijkerbroeken gedaan met een witte stof (een oud wit t-shirt verknipt) en dat staat helemaal niet gek!

Ook had ik een keer een heel felle kleur groen (van een oude boxershort) achter een gat geplakt. Dat stond echt heel tof, weer eens wat anders!
Wanneer je textiellijm gebruikt moet je niet te dik smeren anders ga je bobbeltjes krijgen van de opgedroogde lijm.
Als je het goed doet (dus niet teveel lijm) zie je helemaal niets maar heb je wel een coole spijkerbroek als je een leuke kleur erachter zet. Bijvoorbeeld een kleur van t-shirts die je vaak aandoet :)