Hardcover boeken (met plastic af linnen op de kaft); hoe doe je die netjes bij het oud papier?

Ik ben boeken aan het opruimen (te vies of teveel beschadigd om op een andere manier weg te doen). Nou scheur ik de harde kaft (met niet-papieren laagje dus) er af en doe ik alleen de bladzijden bij het oud papier. Maar het tis wel een hoop gedoe....hoe doen jullie dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wonen
6.9K

Het beste antwoord

Doe niet teveel moeite. De kaft kan er gewoon om blijven zitten. Je kunt ook je oud papier aanbieden in een plastic tas, of in een doos die met tape is dichtgeplakt, zij het met mate.

Al het oud papier wordt verpulverd en vermalen en met water tot een grote pot pap gemaakt. Alles wat niet puur papier is, dus plastic-achtige dingen maar ook de inkt, worden er dan uit gefilterd. Het is natuurlijk wel zo, dat hoe minder plastic en inkt er bij zit, hoe minder spoelwater en energie er nodig is om weer nieuw papier te kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt immi. Dat scheelt een hoop geklungel!

Andere antwoorden (1)

Ik doe dat hetzelfde als jij.
Een kennis zei dat dat helemaal niet nodig is, omdat alles bij het recycle-bedrijf gescheiden wordt, maar ik weet niet of dat klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, zou kunnen. Ben wel benieuwd of dat machinaal gebeurt of door een zgn scheidfunctionaris (alle venstertjes uit de enveloppen scheuren, pfff)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha! Leuk! Een scheidfunctionaris! En maar turen...