Waarom mag gekookte groente niet in de compostbak in de tuin maar WEL bij het gft afval?

Het gft afval wordt uiteindelijk toch ook gecomposteerd?

Is die hoeveelheid dan klein op het totaal of is er een andere reden?

amigo
12 jaar geleden
in: Wonen
23.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben op google gaan zoeken en kwam daar onder meer je vraag hierover tegen van 8 maanden geleden.
In 1 antwoord stond een site vermeld en daarin stond oa dit:
"Gekookte etensresten zijn vaak zout en vet. Daardoor composteren ze moeilijk. Bovendien trekken ze muizen en ratten aan. Ook jus, vet (vloeibaar) en plantaardige olie trekken ongedierte aan. Ook om een andere reden mogen vetten niet op de composthoop: ze composteren slecht. (Oud) brood is te droog en gaat schimmelen. Deze schimmels remmen het composteringsproces."
Staat onder de kop "Daarom niet" bron:
http://www.milieucentraal.nl/themas/thema-2/afval-heb-je-zelf-in-de-hand/zelf-composteren#Wel_of_niet_op_de_composthoop
Amadea
12 jaar geleden
Ik eet gekookte groente altijd op, waarom zou je dat nou weggooien?!
amigo
12 jaar geleden
ha ha amadea, + maar ik weet zelf wel waarom ik (helaas) gekookte groente weggooi. Als ik het maak die ik mijn uiterste best die 2 ons per dag pp klaar te maken. Helaas heb ik hier een huis vol mannen die allemaal ERG bescheiden opscheppen als het over groente gaat...... Maar ik weiger gewoon een muizenhapje groente klaar te maken!!!!

Het beste antwoord

Grappig dat er wel 500 links te vinden zijn op internet, waar wordt beweerd dat gekookt eten niet in de compostbak mag, en als je zoekt op het waarom, het opeens een enorme speurtocht wordt.

Hoe meer ik lees, hoe meer ik ga denken dat dit een regel is, voor mensen die het echt heel goed willen doen, en geen enkel risico willen lopen, dat het composteringsproces niet helemaal goed gaat. Want je kunt ook op forums lezen, dat sommige mensen dit maar onzin vinden.

Als je groenten gaat koken, doe je er vaak wat zout bij, soms ook een klontje boter (tegen het overkoken) en vet en zout zouden het composteringsproces remmen. Bovendien zou het ongedierte aantrekken (zelfs ratten) en het zou gaan stinken, omdat er ook een kans is, dat gekookt voedsel wat vochtiger is.

Mijn indruk is, dat er helemaal niets aan de hand is, als je zo nu en dan een klein restje gekookt voedsel aan je eigen compostbak toevoegt, en dat de hele boel mislukt als je kilo's gekookt voedsel toevoegt.

De reden dat het wel bij het GFT mag, komt m.i. alleen maar omdat dat afval op een veel professionelere manier wordt gecomposteerd. Dat proces kan ook best wat "foute" spullen aan, en daar zal de kwaliteit niet onder lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de door mij genoemde site van mijn reactie staat in onder meer:
"Schillen van niet-biologische aardappelen en niet-biologische citrusvruchten, en snijbloemen uit de handel, bevatten vaak chemische middelen (kiemremmers of bestrijdingsmiddelen). Deze kunnen schadelijk zijn voor organismen in de composthoop, en daardoor het composteringsproces remmen."
Staat onder de kop "Daarom niet" bron:
http://www.milieucentraal.nl/themas/thema-2/afval-heb-je-zelf-in-de-hand/zelf-composteren#Wel_of_niet_op_de_composthoop
In mijn reactie (in feite een antwoord, maar niet mijn antwoord) staat de eerste alinea. Dit citaat is de tweede.
We moeten het maar geloven...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook daar zal gelden, dat zulke regels alleen bedoeld zijn voor mensen die het echt verschrikkelijk goed willen doen. Denk je ook niet? Van een paar schilletjes van niet-biologische aardappelen raakt die compostbak heus niet in de war hoor .........:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij ook. Alles met mate zal ik maar zeggen. ;-
amigo
12 jaar geleden
dank

Andere antwoorden (2)

Gekookte voedselresten gaan bederven en stinken!
Het trekt muizen en ratten aan, zeker als je regelmatig dit er op gooit.
Het bedorven voedsel, kan een gevaar opleveren voor je gezondheid.
Bij gft afval, is dit van minder belang, bijna alles is tuinafval en een heel klein beetje gekookte voedsel resten.
Het afval laten ze broeien, met erg hoge temperaturen, dacht 70 a 80 graden, door deze hitte, verteert alles in een heel snel tempo.
Een composthoop, kan hier niet tegen op en wordt hooguit warm of lauw en het verteert heel langzaam.
Bij het gft afval gaat het juist heel snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is er geen bezwaar tegen gekookte groenten. Ook vlees is geen probleem. De enige echte reden is dat het ongedierte aantrekt.
Rotting, schimmels e.d. zijn geen argument. De meeste composthopen behalen niet de gewenste hoge interne temperaturen en zijn, zeker als ze niet belucht of omgezet worden, hopen rot-zooi.